Gőzerővel folynak az előkészületek az új
amerikai űrhajó, az Orion egy év múlva esedékes első próbaútjára,
ahonnan sebességi rekorddal tér majd vissza a Földre. Lassan összeáll a jövő űrhajója, a távoli célpontok meghódítására is alkalmas Orion. A fejlesztés helyzetéről év elején számoltunk be utoljára.
Két ernyővel is biztonságos
Július végén az Orion kabin eredeti nagyságú makettjével már a
tizedik ejtőernyős leszállópróbát hajtották végre. A végleges Orion a
Csendes-óceán vizére fog leszállni, ám a teszteket nehezebb, sivatagi
körülmények között hajtják végre. Ezúttal a legfontosabb feladat annak
eldöntése volt, a három közül két ejtőernyővel is biztonságosan
lehozható-e a kabin (például ha leszállás közben elnyíródik az egyik
ejtőernyő kötélzete).
Az Orion űrhajó leszállókabinjának makettjét elhelyezik a C-17-es szállítógép gyomrában, hogy 10 km fölötti magasságból ledobják.
Forrás: NASA
Az amerikai Légierő C-17-ese 35 ezer láb (kb. 10,7 km) magasba emelte
az Oriont, az Apollo program óta nem végeztek ilyen nagy magasságból
ejtési próbát. Kiderült, hogy a szimulált hiba ellenére a leszállás
biztonságos. Júniusban értek véget – sikeresen – az űrhajó statikus nyúzópróbái. A Kennedy Űrközpontban
egy hónapon keresztül gyötörték, húzták és nyomták az Oriont, ezzel
szimulálva a kabint érő mechanikus terheléseket. Hat méter magas
szerkezetet építettek erre a célra, amelyben hidraulikus hengerek
fejtették ki az Orion testére a nyomó- vagy húzóerőt. Nyolc különböző típusú feszültséget szimuláltak, minden esetben a
számított értékek 110 százalékával terhelték meg a modellt. Több mit
1600 pontban mérték a fellépő deformációkat. Az űrhajóra gyakorolt
terhelés 7 és 120 tonna között változott. Eközben a kabin nyomásállósági
tesztjét is elvégezték, az űrhajó kiállta a megpróbáltatásokat.
A NASA Johnson Űrközpontjában Cady Coleman
és Ricky Arnold űrhajósok kipróbálhatták, hogyan lehet űrruhába öltözve
az Orion belső terében mozogni
Forrás: NASAAz eddigi legnagyobb sebességgel tér vissza
Az Orion űrhajó 2014 szeptemberében, egy Atlas-IV rakéta tetején
indul első próbaútjára a világűrbe, természetesen személyzet nélkül.
(Ezt követően a második, még mindig személyzet nélküli próbarepülésre –
legalább – három évet kell várni, mert a tervek szerint 2017-ben már a
NASA még csak készülő, új hordozórakéta-rendszere viszi a világűrbe az
Oriont.)
Forrás: NASA
Az alig több mint egy év múlva sorra kerülő EFT-1 (Exploration Flight
Test-1) nevű próbarepüléskor az Orion több mint 5800 km-re távolodik el
a Földtől, ez a Nemzetközi Űrállomás keringési magasságának 15-szöröse,
bár a Hold távolságának csak alig 1,5 százaléka. Visszatérésekor a
légkörbe való belépési sebessége meghaladja 40 000 km/órát, ami közel
5000 km/órával nagyobb, mint bármely eddigi űreszköz visszatérési
sebessége. Azért ilyen nagy a sebesség, mert ezzel szimulálják az űrhajó
távolabbi célpontoktól, a Holdról, egy kisbolygótól, esetleg a Marsról
való visszaérkezését. A légkörbe lépve a kabin külseje 2200
Celsius-fokra forrósodik fel, azaz jobban, mint az Apollo-kabinok
visszatérése óta bármely űreszköz. Az Orion hőálló burkolatát a Textron Defense Systems
fejleszti. A NASA mérnökcsoportja három éven át dolgozott együtt a
céggel a megfelelő hőálló anyag kiválasztásán. Végül az állva maradt két
jelölt közül az Avcoat márkanevűt választották, amit az űrrepülőgépek
kezdeti repülései során egyes részek burkolására már kipróbáltak. Az
anyag használatakor a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy az Orion
külső felülete – éppen a jobb mechanikai stabilitás kedvéért –
méhsejt-szerkezetű. Az Avcoatot az űrhajó felületén kialakított nem
kevesebb mint 330 ezer cella mindegyikébe be kell juttatni. Az Avcoat az
úgynevezett elgőzölgő burkolatok közé tartozik, vagyis a fejlődő hő
hatására az anyag elpárolog, ami elvonja a hőt, így a kabin belseje nem
melegszik túl.
http://www.origo.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése