Gerics József - Ladányi Erzsébet
Szent István királlyá avatási szertartásának honi jelentősége és európai háttere
A királyi hatalom Szent Istvánra
ruházásának szertartása sarkalatos eleme a 11. század honi
eszmetörténetének. A koronázási ordók ugyanis nemcsak azokat az alapvető
jelvényeket, insignia-t írják le, amelyeket a királyavató szertartáson a
királyi méltóság átadásának látható jeleiként alkalmaznak, hanem e
méltóság mélyebb, teológiai szempontú megalapozását is magukban
foglalják. Ezért tartjuk elengedhetetlenül fontosnak a királlyá avatások
rövid áttekintését, majd az ennek teológiai magyarázataira való
részletes kitérést, és az Istentől származtatott királyi hatalom
forrásokból kielemezhető intézkedéseinek és szervező tevékenységének
bemutatását. Hazai tekintetben is ez adhat magyarázatot arra, miért
kapcsolódik szorosan István koronázási szertartása a korai keresztény
magyar királyság gondolat- és eszmevilágához, megalapozza azt, és hogyan
válik mércévé a 11. századi királyutódok megítélésében is. Felfogásunk
szerint István királlyá avató szertartásának a sisakkoronán kívül a
lándzsa is egyik alapvető eszköze volt. A lándzsa István sógorának,
Henriknek a német királlyá avatásánál 1002-ben szintén központi
szerephez jutott. Ez évben ugyanis Thangmarnak, a hildesheimi püspök
életrajzírójának feljegyzése szerint a mainzi érsek és a hildesheimi
püspök „Henrik urat […] Mainzba vezették és […] a kormányzást és a
királyi hatalmat átadták neki az Úr lándzsájával (regimen et regiam
potestatem cum dominica hasta illi tradiderunt) és azután pedig a
rendnek megfelelően elvégezvén mindent, felkenték (unxerunt).”1
A német királyi hatalomnak a szent
lándzsával a mainzi érsek által Henrikre való kifejezett átruházása
feltétlenül fejtörést okoz a középkori királyavató szövegek ismerőinek. A
10–11. századi ordókban tudniillik a leggyakrabban és általánosságban a
kard jutott a hatalom-átruházás kiváltságos szerepéhez. Ezt a
körülményt az ún. korai német szertartásrend és az ún. mainzi ordo
mindkét (római és német) változata meg is mondja ezekkel a szavakkal: az
avatáson a király „kapja meg a kardot a püspököktől, hogy tudja: a
karddal átadták neki […] az egész királyságot, hogy hűségesen
kormányozza. (Potestea ab episcopis ensem accipiat, ut cum ense totum
regnum sibi fideliter ad regendum […] sciat esse commendatum)”. Widukind
szerint Nagy Ottónak ugyanezt a 936. évi koronázásakor a mainzi érsek
így hozta a tudomására: „Vedd ezt a kardot […] isteni felhatalmazás
alapján átadatván neked a frankok egész birodalmának teljes hatalma.
(Accipe […] hunc gladium […] auctoritate divina tibi tradita omni
potestate totius imperii Francorum.)”2
Henriket 1002-ben vitathatatlanul
egyházi szertartás során ruházták fel a kard helyett a szent lándzsa
útján a királyi hatalommal. Ám olyan szertartásrendet nem ismerünk,
amely közvetlenül és kifejezetten lándzsával adja át a királyi hatalmat.
A kevés számú olyan liturgikus szöveg közül, amely világosan és
határozottan nem a karddal adja át a királyi hatalmat, a Schramm által
880 és 960 közé keltezett és Erdmann-ordo-nak nevezett szöveget említjük
először. Ennek a jogart (sceptrum) átadó kísérő intelme így hangzik:
„Vedd a sceptrumot, a királyi méltóság jelvényét, tudniillik a királyság
egyenes vesszőjét (virgam), a hatalom pálcáját (virgam), hogy vele
magadat helyesen irányítsad, az anyaszentegyházat, tudniillik az
Istentől rád bízott keresztény népet királyi erőddel védelmezd a
gonoszoktól, a bűnösöket javítsad meg, az igazakat pedig segítségeddel
vezesd, hogy megtarthassák a helyes utat.”
Ugyanez a szertartásrend egészen
pontosan fejezi ki a bakulusnak (botnak) a pásztorbottal való szoros
kapcsolatát, a király lelkipásztori mivoltát is említve: „Vedd át a
bakulust, a szent uralom jelvényét (sacri regiminis signum), hogy a
gyengéket erősítsed, az ingadozókat szilárdítsad, a rosszakat javítsad,
az igazakat vezéreld az örök üdvösség útjára (rectos dirigas in viam
salutis aeternae)”.3
Az Erdmann-ordo szövegének súlyos a
mondanivalója. Nemcsak azért, mert a sceptrum a királyságot átruházó
jelvény. Aki ezt a szöveget szerkesztette, annak biztos ismerete volt
arról, hogy a „sceptrum” méltán helyettesíthető a „virga”-val. A
szövegben a királyi méltóság felöleli mind az uralkodói hatalmat, mind
az anyaszentegyház védelmét. A király lelkipásztor-voltát a bakulus
átadása fejezi ki egyértelműen, és itt egyszersmind a bakulusnak a
püspöki pásztorbottal való szoros kapcsolatát is.
Ugyanez az ordo ismeri a kardot is, de
csak mint a fenyítő hatalom eszközét: általános értelemben, úgy, amint
ez Péter apostol levelében (1 Pt 2, 14.) előttünk áll. Az ordo
körültekintően fogalmazza meg a királyi hatalom gyakorlására nézve Isten
akaratát. A király az Istentől rábízott keresztény nép védelmezője, a
neki átadott bakulus a „szent uralom” jelvénye. A királyi méltóság
tekintetében a sceptrum (virga) és a bakulus (sacri regiminis signum)
azonos értékű. Ezen nem változtat az sem, milyen sorrendben tartalmazza a
vonatkozó szövegeket az ordo: hiszen az egyháznak, vagyis Isten reá
bízott népének a védelme és a király lelkipásztor volta azonos módon
része a királyi méltóságnak. Ezt a gondolatmenetünket az alábbiak
erősítik meg. Az Erdmann-ordo keletkezésének helye a Sens-i egyházmegye,
és ugyanitt szerkesztették — alighanem Festkrönung céljára — az ún.
Sens-i formulákat. Ezeket Schramm 10. századinak valószínűsítette.
Bennük a királyi bakulus átnyújtásakor mondandó ima ezt hirdeti: „Ez
alatt a bakulus alatt bízzuk rád a frankok királyságának kormányzását
(gubernaculum regni Francorum) az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében,
hogy az Úr népét igazságosan kormányozd és a szentek egyházait jól
igazgasd (út populum Domini iuste regas et ecclesias Sanctorum bene
disponas).”4
A hazai történetkutatásban Tóth Zoltán
idestova hét évtizede igyekezett a szakemberek figyelmét a szigeti
eredetű ún. Egbert-ordo-ra irányítani, mint Szent István koronázási
szertartásrendjére.5
Ez az ordo három jelvényt említ a királyavatásnál: a sisakot (galea), a sceptrum-ot és a bakulust.6
Ez az Egbert-szertartásban említett sisak a középkorból ismert
sisakkoronának (Helmkrone), más néven pántos koronának (Bügelkrone) az
előzménye. Az utóbbinál Schramm megállapítása szerint „technikailag
olyan pántos sisaknak a vázáról van szó, amelynél lemondtak a boltozatos
közbülső felületek tetőrészeinek beillesztéséről”. Ennek lényege tehát:
„a fejhez két simán alkalmazott pánt derékszögben fedi egymást”.
Schramm állásfoglalása előtt két évtizeddel már Alföldi András hasonló
megállapításra jutott. Feltűnik a keresztpántos korona (Bügelkrone) III.
Ottó egyik királykori pénzén, ormán olyan módon dőlt kereszttel, mint
megállapításunk szerint a honi corona latinan. A kereszt nélküli
Bügelkrone-t viseli a német birodalmi koronán ábrázolva Dávid és
Salamon, s ismert II. Henriknek szakramentárium-beli két képén és II.
Konrád pecsétnyomójáról is.7 Maga a birodalmi korona a
keresztpántos korona különleges esete, ti. keresztpánt helyett csak egy
pánt ível át felette, hogy helyet adjon az alatta viselendő királyi
mitrának. Igen ritka volt az egypántos korona ábrázolása: a
Karoling-korban Lothar császárt ábrázolja így 849 és 851 közt készült
evangeliáriuma, és Kopasz Károlyt a 870-ben készült Codex Aureus. A
Bécsben őrzötthöz hasonló egypántos birodalmi koronával mutatja II.
Henriket Münchenben őrzött szakramentáriuma.8 Mindezek a
pántos (= sisak) korona ábrázolások jó okkal kaphatják az Egbert-ordo
galea-ként jelölt jelvényének nevét is, akár a magyar szent korona
„latin koronája” is. A III. Ottó királykori pénzén látható (Schrammtól
doppelte Bügelkrone-nak nevezett) dőlt keresztes korona és a 997. évi
császári pecsét ormán enyhén dőlt kereszttel ábrázolt korona korszerűnek
igazolja az István H2 dénárjainak legjobb példányain térben ábrázolt,
zárt korona enyhén dőlt keresztjét is.9 Ugyanezt, vagyis a
III. Ottó korának való megfelelést kell megállapítanunk teljes
hangsúllyal a szent korona felső részének, a latin koronának tetején
lévő, enyhén dőlt keresztről is. István (vélt vagy valódi) koronájának
formáját nem lehet III. Ottó idejével ellentétbe állítani. Megfelel ez a
körülmény Thietmar merseburgi püspök (†1018) kortársi tudósításának,
hogy István III. Ottó „kegyéből és késztettetésére (gratia et hortatu)
nyert koronát és királyként való megáldást.”10 Az említett
dénáron látható királyi lándzsát (lancea regis) vízszintesen kinyújtott
ujjaival egy kéz hüvelykujjával megtámasztva nyújtja át. Lényeges annak
kiemelése, hogy ez a kéz a lándzsát nem markolja meg, nem tartja ujjai
közt, hanem átadó mozdulatot tesz, vagyis Isten átadó kezét akarja
ábrázolni, és nem földi király átvevő jobbját. Hogy a kéz István
dénárján nem felhők közül, hanem ruhaujjból nyúlik ki, az nem akadálya
annak, hogy az ábrázolt kézben a manus Dei-t lássuk. A manus Dei-t pl.
II. Henrik 1002 és 1014 közt készült szakramentáriuma a magasban
ruhaujjból kinyúlva ábrázolja a német király felett.11 A
dénáron a „király lándzsáját” átnyújtó kéz Istennek a király mennyei
invesztitúráját végző jobbja. Megítélésünk szerint itt a dénár az
Egbert-ordo imádságának (Post communionem) képszerű ábrázolását adja:
„Adj (variáns: Add) Uram a Te szolgáidnak, a mi fejedelmeinknek égi
fegyvert (variáns: az igazságosság égi fegyverét)”. Amint több mint egy
évtizede megállapítottuk, annak a határozott bemutatása is, hogy a
lándzsa birtokosa senki másnak nincs alávetve, csak az égi Hatalomnak.12
A dénáron látható királyi jelvények, tudniillik a zárt korona és az
Isten nyújtotta botnyelű lándzsa ismeretében kellően igazoltnak tartjuk
Istvánnak az Egbert-ordo alapján való királlyá avatását, azonosítva a
szertartásrendben említett sisakot a dénáron ábrázolt, zárt koronával,
az Egbert-ordo jogarát és botját (bakulus) a dénár Isten átnyújtotta
lancea regis-ével. A szent lándzsának a király bakulusával való
helyettesítését II. Henrik kora az ábrázolásban kétségtelenül megtette.
Henrik többször említett szakramentáriumának képén az angyal durván
legallyazott, fanyelű lándzsát tesz Henrik király kezébe, a felirat
szerint „az angyal lándzsát (hastam) ad neki.”13 István
dénára tárgyi szempontból: a dőlt keresztes, zárt koronának és az Isten
kezéből átnyújtott lándzsának a bemutatásával igazolja az
Egbert-szertartásrendnek a magyarországi királyavatások során való
alkalmazását. Ugyanígy alátámasztja a dénár Ademarus Cabannensis kortárs
krónikás († 1035 körül) adatát (e mű egyébként az első magyar király
lándzsájának egyetlen írásos forrása): eszerint III. Ottó a magyarok
urának „megengedte, hogy teljes szabadsággal királysága legyen (vagy:
megengedte nagylelkűen, hogy királysága legyen), engedelmet adva neki
arra, hogy mindenhol szent lándzsát hordoztasson, amint az magának a
császárnak szokása, és az Úr szegeiből és Szent Móric lándzsájából saját
lándzsáján való ereklyéket engedett át neki.”14
A krónika előadásában kifogástalan
bizonyítékát olvashatjuk az Egbert-ordo Salamon koronázásán való
alkalmazásának. Nemcsak arra hivatkozhatunk, hogy a gyermekkirály
koronázásán énekelték az Egbert-ordo-ban ismételt „Légy ura atyádfiainak
(Esto dominus fratrum tuorum)” bibliai eredetű imarészletet, hanem arra
is, hogy ez a szertartás az egyetlen olyan ordo, amely nem tartalmazza a
hatalmat átruházó és ezért a királynak átadandó jelvények közt a
kardot. A kard a krónika előadása szerint a nevezetes várkonyi
jelenetben a hercegi méltóság legfontosabb jelvényeként szerepel, és
Béla a kard választásával fejezi ki András előtt, hogy ő a királyság
helyett a hercegi hatalomra tart igényt. Andrásról bihari püspökének
híradásából tudjuk, hogy az általa megbuktatott Péter ellenében a maga
uralmát úgy akarta törvényesíteni, hogy István (vélt vagy valódi)
„ékességeit, királyi jelvényeit kerestette (anteccessoris inquireret
ornamentum, supperlectilem regiam)”.15 Andrásnak ez az aktusa
azon a frank és német felfogáson és eljáráson alapult (vagy annak
felelt meg), hogy az utód uralmának törvényességéhez alapvető kellék
volt az előd királyi jelvényeinek birtoklása. Ezeknek a birtoklása
logikailag kívánta meg, hogy az utódot az előd trónfoglalása esetén is
alkalmazott szertartás keretében ruházzák fel insignia-jával. Ezt a
következtetést András esetében külön is nyomatékosítja Salamonnak az
Egbert-szertartás szerinti királlyá tétele, hiszen őt apja Bélának tett
trónöröklési ígérete ellenére koronázták meg. Emiatt Andrásnak arra
különösen ügyelnie kellett, hogy régebben már alkalmazott, hagyományos
szertartás szerint történjék Salamon koronázása. Azt tudniillik
Andrásnak mindenképpen meg kellett akadályoznia, hogy újonnan bevezetett
szertartásra mint súlyos alaki, liturgikus hibára támaszkodva Béla és
hívei megtámadhassák vagy kétségbe vonhassák Salamon koronázásának
jogszerűségét vagy érvényét.
Az Egbert-szertartás részleteinek mint
István koronázásán nagy valószínűséggel elhangzott szövegeknek jog- és
eszmetörténeti szempontból különös jelentőséget tulajdoníthatunk. A
jogar (sceptrum) átadásánál ugyanis a király felett a következő áldást
mondják: „Áldjad meg urunk ezt a főpap–fejedelmet (presulem principem),
Te aki a minden király királyságát öröktől fogva kormányzod.”16
Az imarészlet lényeges mozzanatait terjedelmes magyarázatok közé foglalta és vizsgálta 1100 körül az ún. Normann (más néven York-i) Anonymus. Ez a vizsgálat széles keretek közt történt mind teológiai (szentháromságtan, krisztológia, szentségtan) szempontból, mind a korszakokat tekintve: a bibliai előzmények és előképek gazdag példatárával igazolja a szerző a kifejtett álláspont és az ősi, isteni elhatározás mindenben érvényesülő voltát. Elmélkedésének forrásai között ezért Szent Ágoston, Gelasius pápa, I. (Nagy Szent) Gergely, az Ó- és Újszövetség számos erre vonatkozó helye megtalálható, csakúgy, mint a nyugati gót zsinatok határozatai a Pseudo-Isidorusból. Gondolatmenetében fontos mozzanat Isten és az Úr Felkentjének egymáshoz viszonyított értelmezése. Ezért tartjuk lényegesnek az alábbi részletek bemutatását.17
Az imarészlet lényeges mozzanatait terjedelmes magyarázatok közé foglalta és vizsgálta 1100 körül az ún. Normann (más néven York-i) Anonymus. Ez a vizsgálat széles keretek közt történt mind teológiai (szentháromságtan, krisztológia, szentségtan) szempontból, mind a korszakokat tekintve: a bibliai előzmények és előképek gazdag példatárával igazolja a szerző a kifejtett álláspont és az ősi, isteni elhatározás mindenben érvényesülő voltát. Elmélkedésének forrásai között ezért Szent Ágoston, Gelasius pápa, I. (Nagy Szent) Gergely, az Ó- és Újszövetség számos erre vonatkozó helye megtalálható, csakúgy, mint a nyugati gót zsinatok határozatai a Pseudo-Isidorusból. Gondolatmenetében fontos mozzanat Isten és az Úr Felkentjének egymáshoz viszonyított értelmezése. Ezért tartjuk lényegesnek az alábbi részletek bemutatását.17
A Normann Anonymus szerint „az
anyaszentegyház annak a Krisztusnak jegyese, aki igazi király és pap
(verus rex et sacerdos), ám nem azért mondják [az egyházat] az ő
jegyesének, mert pap, hanem mert király. Azért is mondják tudniillik
királynőnek, mert írva vagyon: ’Jobbod felől állt a királynő (regina)
aranyozott ruhában’ […] (Ps. 44, 10) — Szent Ágoston is […] világosan
királynőnek (reginam) nevezi beszédében” […] „A királyokat Isten
egyházában isteni felhatalmazással és szent atyák intézkedésével
szentelik fel […] s a szent kenettel és áldással szentelik meg, hogy
legyen hatalmuk a keresztény nép kormányzására […] amely Istennek a
szent egyháza (ut habeant potestatem regendi populum christianum […] qui
est ecclesia sancta Dei).” „A püspöki rend is arra létesül és nyer
szent felkenést és megáldást, hogy szintén kormányozza az
anyaszentegyházat az Istentől neki átadott tanítás szerint. […]
[Gelasius pápa] a világot (mundus) szent egyháznak nevezi, amely ebben a
világban vándorol. Ebben a világban uralkodói hatalma (principatum) van
a szent kormányzás papi tekintélyének és a királyi hatalomnak
(sacerdotalis auctoritas et regalis potestas). Ezt az uralkodói hatalmat
egyesek azt állítva osztják meg, hogy a papé a lelkek kormányzásának
hatalma, a királyé pedig a test kormányzásáé, mintha a lelkeket
kormányozni lehetne a test nélkül, s a testet lélek nélkül. Ez azonban
semmiképpen sem lehetséges.” […] „Ez a két személy, tudniillik a pap és
a király, úgy látjuk, Krisztus szerepét tölti be, és képét viseli
(vices Christi tenere videtur et imaginem). Szent Ágoston szerint […]
Jézus Krisztus az egyetlen igazi király és az egyetlen igazi pap: az
egyik avégett, hogy kormányozzon minket, a másik avégett, hogy irántunk
Istent kiengesztelje. […]”18 „Az Ószövetségben a felkenésre
és isteni áldásra (a főpapra és a királyra) leszállt a Szentlélek és
istenné tevő ereje (virtus deificans), hogy ez által Krisztus előképe és
ábrázolása legyenek, (Christi figura […] et imago), s ez [az erő] más
emberré változtassa őket […] Személyében például ez Áron volt, az pedig
Saul, de lélekben és erejében semmiképpen sem, hanem az Úr felkentje
(christus Domini). Ezért felismerhető, hogy mindegyikben mintegy két
személy volt, az egyik a természet szerint (ex natura), a másik a
kegyelem által (ex gratia). […] Az egyikben természet szerint
oszthatatlan ember (naturaliter individuus homo), a másik a kegyelem
által Krisztus, azaz Isten–ember (id est Deus–homo). […]” Az Úr
felkentje „birtokolja magában az Isten lelkét és erejét”. […] „Az Úr
felkente Sault és felkente Dávidot, de Sámuel által, aki hű próféta volt
az Úr házában […] Mindkettőt (Sault és Dávidot) joggal nevezték ezért
az Úr felkentjének és birtokolta magában az Úr lelkét, s íme, mivel
összekapcsolódtak az Úrral, egy lélek voltak vele. (1 Cor 6, 17). Ezért a
törvényben isteneknek is mondják őket (in lege etiam dii vocati sunt.
Ex 22, 28) [..] S más helyen: ’Én mondtam: istenek vagytok (dii estis’.
Ps 81, 5)” […] „A király és a pap (az Isten-nevet és mivoltot) valóban
birtokolja és annak részese, de nem a természet által, hanem a kegyelem
által (non per naturam, sed per gratiam)”. […] „Az a király pedig (Saul,
illetve Dávid) és az a pap (Áron), aki ennek a Krisztusnak, azaz
Istennek és embernek a hasonmása és képe volt, mivel mindkettő egészen
ember volt, a felkenés kegyelme és megáldás szentelése által teljesen
megistenült és megszentelődött (totus deificatus erat et
sanctificatus).” […] „Ha […] a görög nyelvi etimológiát alkalmazod,
akkor a megszentelés, vagyis apotheosis, előtted istenné tételnek fog
hangzani (consecratio id est apotheosis sonabit tibi deificatio). Ha
tehát mindkettő: a király és a pap a kegyelem által isten és felkentje
az Úrnak, bármit tesz és művel e kegyelem szerint, azt már nem ember
teszi meg és műveli, hanem isten és felkentje az Úrnak (iam non homo
agit et operatur, sed deus et christus Domini). S bármi történik reá
nézve, az már nem emberrel, hanem az Istennel és az Úr Felkentjével
történik.” […]19 „A pap a Krisztusban lévő egyik természetet,
tudniillik az emberét jelenítette meg előképszerűen, a király a
másikat, tudniillik az Istenét. […] Igazságos volt tehát, hogy [Dávid]
királynak a papok felett hatalma is és uralkodói felsősége is (et
potestatem et imperium) volt.” […]20 „A papoknak velük (a
királyokkal) egyfajta közösségük van a kormányzásban (regiminis
communionem) és ennek a kormányzásnak bizonyos közös jelvényei, amilyen a
pásztor vesszője (pálcája, virga pastoralis) és a király vesszője
(pálcája, virga regia). Mindkettő egyazon misztériumé, egyazon erőé, és
közös a szentség, amellyel rendelkeznek (unius misterii, unius virtutis
et commune optinent sacramentum).” […]21 „A következő két
dolog közül mondjuk ki az egyiket: vagy a pap király is, vagy a király
pap is ebben a tekintetben. De ezeknek (a tételeknek) bármelyike igaz,
vagy akár mind a kettő, azt nem tagadhatjuk, hogy ebből a szempontból
mindkettőnek egyazon a hatalma, és az egész misztériumban és erejében
egy a királyi és a püspöki vessző.” […] „Helyettesítését és királyságát
az igazi Krisztus [a királyra] méltóztatik bízni. Ezért azután az is,
aki a király megbízásából jön be (az egyházba) […] a juhok pásztora.”
[…] „Ha nem így volna, akkor szent Gergely pápa nem volna szent pápa,
[…] mivel a császár parancsolta meg (iussit), hogy pápa legyen
[590-ben], és rábízta ennek a méltóságnak a szolgálatát, amint maga
[Gergely] tanúsítja a császár nővéréhez […] írt levelében.” […]22
„Ha tehát a császár bízta rá, aki pápa volt, ennek a méltóságnak a
szolgálatát, azaz a püspökséget, […] s ez nem ellenkezett az igazság
szabályával, akkor hasonlóan kell megítélni a pápánál alacsonyabb rangú
püspököket, akikkel hasonlóan történik a dolog.” […] „Egyébként mekkora
is a császárok vagy királyok hatalma zsinatok összehívására és azok
vezetésére, azt szent atyák és papok példája tanúsítja, amely a négy
szent fő zsinatra […] vonatkozik:23 a nicaeai […] (Nagy)
Konstantin császár alatt [325], a második a konstantinápolyi az idősebb
Theodosius alatt [381] […] a harmadik az ephesusi az ifjabb Theodosius
alatt [431] […] a negyedik a khalkedoni […] Marcianus alatt [451].” […]
„Arról van szó, hogy […] ezeket a zsinatokat az említett császárok
vezették, hatalmukkal hívták össze, s azokon jelen voltak, amint
olvasható a szóban forgó zsinatok (határozatainak) bevezetésében.” […] 24
„S ilyen a rendje ennek a bevezető szövegnek. Ebből megláthatjátok,
mennyire a főpapok élére állította a császárt az Isten gondviselése és
emelte őt az égig, hogy zsinatra hívja össze a világ püspökeit. […]
„Nincs az Istenhez közelebbi hatalom, amely felségesebb, mint a
császáré, hanem az övénél alacsonyabb minden más. Mivel a legfőbb a
mennyei császárnak, és a másodiknak, a földinek egy és ugyanaz a
hatalma, ám első renden van a mennyeié, és másodsorban a földié.” […]
„Ha pedig valaki fel akarja lapozni a Toledoban tartott gót zsinatokat,
meg fogja találni, hogy Rekkared […] és [más] dicsőséges királyok az
isteni gondviseléstől és rendelkezéséből a püspökök felett uralmat,
kormányzást és uralkodói hatalmat (regimen, et potestatem et
dominationem) birtokoltak, határozataikkal őket zsinatra hívták össze,
ezeken a zsinatokon jelen voltak és vezették azokat, a katolikus hit
szentségeiről szónoklatokat tartottak, a mennyei dolgokról meg az
egyházkormányzatokról kegyesen és hittel tárgyaltak, Isten nevében
ugyanezt parancsolták a főpapoknak és hatalmat adtak nekik, hogy
cselekedjenek, közösítsék ki az eretnekeket, azokat pedig, akik a szent
atyák döntései ellen bátorkodtak tenni, a maguk királyi, sőt Istentől
sugalmazott ítéletével büntették.” […]25 „Ebből nyilvánvaló,
hogy a királyoknak szent és sérthetetlen egyházkormányzati hatalmuk
(sacrosanctam potestatem ecclesiastici regiminis) van Isten püspökei
felett is és úgyszintén imperiumuk, hogy ők is kötelességtudóan és híven
kormányozzák az anyaszentegyházat. […]26 A királyt „minden
dolgának megtételére felszentelik és megistenül (consecratur et
deificatur). De mindez azt bizonyítja, hogy az Istentől neki
adományozott kegyelem által az emberek szívét és testét igazzá teheti és
üdvözítheti, s ez által az emberek igazzá tevője és üdvözítője lesz
(iustificator et salvator hominum).” […] „Ezzel a kenettel kente fel őt
Krisztus a királyságra: ebből kente fel a papokat, királyokat,
prófétákat és a vértanúkat, akik a hittel diadalmaskodtak a királyi
hatalmakon, cselekedtek igazságosságot és nyerték el az ígéreteket.” […]
„Ez az Isten által való legmegszenteltebb felkenés, amelynél semmiféle
megszenteltebb nincsen.”27 […] „Az Ő [Krisztus] példájára
kenetett fel és istenült meg (a király), s ezért követheti Őt mindenben.
Ezért engedheti el a bűnöket is és ajánlhat fel áldozatul kenyeret és
bort, amit minden esetre megtesz azon a napon, amelyen koronázzák,
tudniillik különösképpen az ünnepségén. […]” „[A király]
felszentelésekor a püspök azt mondja neki: áldjad meg, Urunk, ezt a
presul princeps-et. […] Ha tehát főpap–fejedelem és legfőbb püspök
(presul princeps et summus presul), ezért amikor a többi főpapnak a
vesszőt és a gyűrűt adományozza (tudniillik a szent kormányzat
jelvényeit), ami a király méltósága, sőt kötelessége, akkor ezt nem
világi ember keze adja, hanem főpap megszentelt keze (manus sanctificata
presulis). […]” „[A felkenő főpap] szavai Krisztus méltóságát (honor
Christi) adják neki, hogy a népek szolgálják, hogy imádásban részesítsék
(adoretur), hogy ura legyen atyafiainak, tudniillik az Isten fiainak
(ut sit dominus fratrum suorum, filiorum videlicet Dei) s hajoljanak meg
előtte anyjának, tudniillik az anyaszentegyháznak a fiai. […]28
„Jog szerint tehát senki sem állítható föléje annak, akit ilyen és
ekkora nagy áldások áldanak meg, ilyen és ekkora szentségek szentelnek
fel, és részesítenek istenülésben, mivel senkit nem áld meg több vagy
jobb áldás, senkit több és nagyobb szentség nem szentel fel és nem
istenít meg, sőt ennyi sem és egyenlő sem, s ezáltal még csak nem is
hasonlítható hozzá senki. […] Amiért is nem nevezhető világinak, mert
felkentje az Úrnak, mert a kegyelem által isten, mivel az
anyaszentegyház legfőbb kormányzója, legfőbb pásztora, mestere, védője
és tanítója (quia per gratiam deus est, quia sumus rector est, quia
pastor et magister et defensor et instructor sancte ecclesie sumus est),
minthogy testvéreinek ura, mindenkinek imádnia kell őt (adorandus),
mert a legfőbb és fejedelem–püspök. Amiatt sem mondható [a király]
rangban kisebbnek a püspöknél, mert püspök szenteli fel, mivel többnyire
úgy történik, hogy a kisebb rangúak szentelik fel a nagyobb rangút, az
alsóbbak a fentebb valót, miként a bíborosok a pápát, az érseket meg
egyháztartományának püspökei. Ez pedig azért történik, mert a
felszentelésnek nem ők [a főpapok] az alapítói (auctores
consecrationis), hanem kiszolgáltatói (ministri). A szentség Isten műve
(Deus operatur sacramentum), ők [a főpapok] csak szolgálatot
teljesítenek. Akinek tehát Isten akarja, nagyobb szentséget (maiora
sacramenta) adományoz, s akinek akarja, kisebbet (minora). […]. „A pápa
úrnak se legyen sérelmére abban semmi, amit a királyról mondtunk, mert
annyira ő is legfőbb püspök, mint a király az.” […]29 „A
király feladata: áldozni, és áldozatot bemutatni lélekben (sacrificare
et immolare in spiritu)”, „a pap feladata áldozatot bemutatni a szentség
látható szertartása szerint (offerre iuxta ritum visibile sacramenti).”30
A Normann (York-i) Anonymus 1100 körüli
traktátusaival a magyarországi megismerkedés, illetve foglalkozás
magyarázatát az ún. Egbert-szertartásrend adhatja. Ezt Szent István
királlyá avatásán nagy valószínűséggel, Salamon koronázásán
kétségtelenül alkalmazták. Az említett ordo szigeti eredete bizonyos,
kapcsolatai az ottani királyavató szertartásokkal nem vitathatók.
Tanulmányunk az ordo jellegzetes kifejezésének, az avatandó királyt
jelölő „főpap–fejedelem (praesul princeps)”-nek a szigeti
szertartásokban való előfordulásait és szinonimáit törekedett legalább
vázlatosan ismertetni. Ezeknek a szertartási szövegeknek és a hátterükül
szolgáló fejtegetéseknek a bemutatásával az akkori teológiai
gondolkodásnak azokat a mozzanatait igyekeztünk az olvasó közelébe
hozni, amelyek a királyavatás és püspökszentelés szoros rokon
vonatkozásainak számítottak. Ezenkívül fontos alapozásul is szolgáltak
az egyébként szigorú reformer Petrus Damiani († 1072) régies hangzású
álláspontjához: „A királyokat és főpapokat isteneknek és felkenteknek
nevezve találhatjuk az elnyert szolgálat szentsége következtében. (Reges
et sacerdotes dii et christi dici repperiuntur propter accepti
ministerii sacramentum.)”.31 (Ebből a fogalmazásból kitűnik,
hogy a korszak teológiája a szentség és szentelmény későbbi
megkülönböztetését nem ismerte. A tanfejlődés szempontjából ez lényeges
körülmény!) A vizsgált szövegek ószövetségi és újszövetségi példákon
mutatják be, hogy természete szerint a király és a (fő)pap is ember, ám
felkenése által, az isteni kegyelem által Isten felkentjévé és istenné
válik maga is. Előképei voltak ők az Ószövetségben Krisztusnak, aki maga
Isten és ember, király és főpap egy személyben. A királyi és főpapi
mivolt érvényes a felkent királyra és főpapra egyszerre, de nem abban az
értelemben, hogy a pap az emberi lelket, a király pedig a testet
kormányozná. A test és lélek ugyanis egymás nélkül nem lehet meg. A pap
és a király Krisztus szerepét tölti be és képét viseli. Ő az egyetlen
igazi király és az egyetlen igazi pap: az egyik azért, hogy minket
kormányozzon, a másik azért, hogy Istent irántunk kiengesztelje. A
névtelen szerző legfontosabb teológiai mondanivalóját Krisztusról így
adja elő: „Krisztus ugyanis Isten és ember, az igazi és legfőbb király
és pap. Király, de az istenség örökkévalóságától. Nem teremtetett és nem
alkottatott, az Atyánál nem alacsonyabb rendű vagy különböző, hanem
egyenlő és egy az Atyával. Pap pedig az emberi mivolt felvételéből,
Melkizedek rendje szerint; alkottatott és teremtetett, s ezért kisebb az
Atyánál. Ő aszerint, hogy király, teremtett mindent, igazgat mindent, s
egyszerre kormányozza az embereket, és az angyalokat üdvözíti; aszerint
pedig, hogy pap, pusztán megváltotta az embereket, hogy magának
uralkodótársaivá tegye. Ez ugyanis a teljes szándék, amiért pap lett. S
magát ajánlotta fel áldozatul, hogy az embereket királyságának és
királyi hatalmának részeseivé tegye. Mert az Írások mindenhol a mennyek
országát (= királyságát) emlegetik, papságát pedig sehol. Ebből tehát
világos, hogy Krisztusban nagyobb a királyi hatalom, mint a papi, és
előbbre való annyival tudniillik, amennyivel istensége nagyobb
ember-voltánál, és előbbre való.”32
A szigeti koronázási szertartások és
szövegeik, amelyek fontos elemét alkotják a Normann (York-i) Anonymus
mondókájának, jelen voltak az Egbert-ordo által képviselten István
királyavatásán. Ez a szertartásrend világosan főpap–fejedelemnek nevezte
a királyt. Ez a főpap–fejedelmi jogállás nyilvánult meg Istvánnak a
merseburgi krónikás püspök által is megörökített hazai
püspökségalapításaiban, egyszersmind a nagyobb legendájában feljegyzett
olyan tevékenységében, amelyet történetíróink — Tóth Zoltán nyomatékos
érvelése ellenére — nem méltatnak figyelemre. A nagyobb legenda ti.
megkoronázásának és törvényhozásának előadása után megírja Istvánról:
„Annak bizonyítására pedig, hogy ő annak a békességnek a fia, amellyel
Krisztus egyesítette a világot, kézjelével ellátott és időtálló
kötelezésként hagyta utódaira: ellenségként senki ne törjön másra,
ellenfelét senki bírósági eljárás nélkül ne bántsa, senki özvegyeket és
árvákat ne sanyargasson.”33 Ez az István kézjegyével ellátott
elkötelezés nézetünk szerint nem azonos a Legenda maior-ban szintén
említett törvényeivel. Sokkal inkább a királynak koronázása után írásba
foglalt, ahhoz hasonló hármas „parancsára (praeceptum)” gondolhatunk az
idézett adat alapján, mint amilyent a koronázási szertartás záró
szövegeként az Egbert- és több más szigeti ordo is tartalmaz. Ez utóbbi a
következőket írja le: „Itt láthatod a király első parancsát (mandatum) a
néphez. Helyes dolog, ha az újonnan avatott és trónra emelt király a
neki alárendelt keresztény népnek meghagyja ezt a három parancsolatot
(haec tria precepta precipere): Először, hogy Isten egyháza és az egész
keresztény nép minden időben őrizze meg az igazi békét. Feleljék: Amen. A
második, hogy a ragadozásokat (rapacitates) és minden bűncselekményt
(iniquitates) minden rendnek és rangnak (omnibus gradibus) tiltsa meg.
Feleljék: Amen. A harmadik, hogy minden ítélkezésnél parancsolja meg a
méltányosságot és könyörületességet (aequitatem et misericordiam), hogy
ez által érvényesítse velünk szemben könyörületességét az irgalmas és
könyörületes Isten. Feleljék: Amen.”34
Istvánnak ez a nagyobb legendájában rögzített, hármas kötelezése érdekes érv az Egbert-ordo-nak a koronázási szertartáson túl is érvényesülő befolyására első királyunk államkormányzási alapvetésében. Istenhez könyörögve, az ordo egyik imája beépítette a keresztény királlyal szemben támasztott alapkövetelményt: „Add meg szolgádnak, hogy az ország kormányzásában maradjon mindig alkalmas (in regni regimine maneat semper idoneus), s kegyelmedből az ő idejében érvényesüljön az egyház biztonsága és békességben megmaradjon a keresztény buzgóság, hogy kitartván a jócselekedetekben, vezetésed alatt eljuthasson az Örök Királyságba.”35
Istvánnak ez a nagyobb legendájában rögzített, hármas kötelezése érdekes érv az Egbert-ordo-nak a koronázási szertartáson túl is érvényesülő befolyására első királyunk államkormányzási alapvetésében. Istenhez könyörögve, az ordo egyik imája beépítette a keresztény királlyal szemben támasztott alapkövetelményt: „Add meg szolgádnak, hogy az ország kormányzásában maradjon mindig alkalmas (in regni regimine maneat semper idoneus), s kegyelmedből az ő idejében érvényesüljön az egyház biztonsága és békességben megmaradjon a keresztény buzgóság, hogy kitartván a jócselekedetekben, vezetésed alatt eljuthasson az Örök Királyságba.”35
Ezek a gondolatok alapul és egyszersmind
a megszerkesztés indító okául szolgálnak István fiához szóló
Intelmei-nek lényeges mondanivalóinál. Aggódva figyelmezteti fiát: „Ha
semmibe veszed, amit édesapai jóindulattal hagyok meg neked (mentsen
ettől az Isten), észre veheted majd, hogy sem Istennek, sem embernek
többé barátja nem leszel”. Tanácsai elvetésének esetére az ószövetségiek
történetével inti őt: „Isten választott és számára kedves régi népe”
szintén pusztulás áldozata lett a törvényszegések miatt.36 Az Atanáz
fogalmazta hitvallásban mutatja be Imrének a hit alapvető tételeit, és
tettekkel való követésükre szólítja fel őt, amelyek nélkül a hit halott.
E nélkül nemcsak földi királyságát, hanem személyes üdvösségét, az Örök
Királyságot, azaz koronát (eterno regno vel corona) is elveszíti.37
Intelmeit István így fejezi be: „A
virtusok nagysága tetőzi be a királyok koronáját és eme szabályok közt a
tizedik. A Virtusok Ura ugyanis a Királyok Királya, s miként az ő
mennyei seregének teljességét tíz kar teszi ki, így életed forgását is
tíz törvény alkossa. A királynak kegyesnek, könyörületesnek és a többi
erény részesének és általuk díszítettnek kell lennie. Az a király
ugyanis, akit könyörtelenség és kegyetlenség mocskol be, hiábavalóan
követeli a király elnevezést, mert bizony csak a tirannus illeti meg”.38
István olyan alapot rakott le, amely
meghatározta számos utána következő király jövőjét, illetve megítélését.
Az alkalmasság, az idoneitas léte és hiánya tehát mérce lett jó néhány
11. századi magyar király esetében. Ez az idoneitas független volt attól
is, ki gondolta helyesnek az „alkalmasságot”. István halála után
gyakran mérlegelik az idoneitas-t és a legitimitas-t. A kor
történetírása tükrözi ezt a tényt, de Szent István alakjának fényét és
épségét soha nem érinthette.
- THANGMAR: Vita Bernwardi. MG Ss IV. 775.
- A bemutatott szövegeket idézi: GERICS JÓZSEF: A magyarországi királykoronázás szertartásáról az 1050-es években. GERICS JÓZSEF: Egyház, állam és gondolkodás Magyarországon a középkorban. Bp., 1995. (METEM könyvek, 9.) 126. (Első megjelenés: Eszmetörténeti tanulmányok a magyar középkorról. Memoria saeculorum Hungariae. Bp., 1984. IV. köt. 243–254.)
- A sceptrum átadásakor mondott imát közli SCHRAMM, P. E.: Die Krönung bei den Westfranken und Angelsachsen von 878 bis um 1000. Zeitschrift der Savigny- Stiftung für Rechtsgeschichte. Kan. Abt. 1934. 205. A bakulus átadásakor mondott ima ugyanott.
- SCHRAMM, P. E.: Die Krönung, i. m. 208.; A Sens-i formulák rendeltetéséről l.: SCHRAMM, P. E. megjegyzéseit: Archiv für Urkundenforschung. Bd. 16. 1939. 181.
- TÓTH ZOLTÁN: A Hartvik-legenda kritikájához. Bp., 1942.
- SCHRAMM, P. E.: Die Krönung, i. m. 215.; 217.
- SCHRAMM, P. E.: Herrschaftszeichen und Staatssymbolik. Bd. II. Schriften der MGH 13/II. Stuttgart, 1955. 396–397.; ALFÖLDI, ANDRÁS: Eine spätrömische Helmform und ihre Schicksale im germanisch–romanischen Mittelalter. Acta Archeologica, V. Kjöbenhavn, 1934. 99–144.; A Bügelkrone-ról: SCHRAMM, P. E.: Die deutschen Kaiser und Könige in Bildern ihrer Zeit 751–1190. Neuauflage. Hrgg. von MÜTHERICH, FLORENTINE. München, 1983. 351. 8. sz. (Dbg. 936). „Doppelte Bügelkrone von vorn” — írja erről a képről a 201. oldalon. Mindezekre vonatkozóan vö.: GERICS JÓZSEF–LADÁNYI ERZSÉBET: A Szent István lándzsájára és koronájára vonatkozó források értelmezése. Levéltári Szemle, 40. (1990) 2. sz. 3–12.
- SCHRAMM, P. E.–MÜTHERICH, F.: i. m. 291. Abbildung 21. és 312. Abbildung 40. II. Henrik az egy pántos koronával: i. m. 376. Abbildung 124.
- SCHRAMM, P. E.–MÜTHERICH, F.: i. m. 348. Abbildung 99. Korhoz kötése: 199.; István említett dénárjának elő- és hátlapján a korona és lándzsa ábrázolását l. GERICS J.–LADÁNYI E.: A Szent István lándzsájára, i. m. 4. 1. ábra
- Thietmari Merseburgensis Episcopi Chronicon… Recognovit: KURZE, FRIDERICUS. Hannoverae, 1889. 97. A forráshelynek és a dénárleletnek új szempontok érvényesítésével való tárgyalásáról l.: GERICS JÓZSEF–LADÁNYI ERZSÉBET.: Források Szent István királlyá avatásának történetéhez. Magyar Könyvszemle, 118. (2002) 3. sz. 213–223.
- SCHRAMM, P. E.–MÜTHERICH, F.: i. m. 377.
- GERICS J.–LADÁNYI E.: A Szent István lándzsájára, i. m. 11.; Az ordo imaszövege: SCHRAMM, P. E.: Die Krönung, i. m. 220.
- SCHRAMM, P. E.–MÜTHERICH, F.: i. m. 376. Abbildung 124.
- „… regnum ei liberrime habere permisit, dans ei licentiam ferre lanceam sacram ubique, sicut ipsi imperatori mos est, et reliquias ex clavis Domini et lancea sancti Mauricii ei concessit in propria lancea.” Ademari Cabannensis Chronicon. Cura et studio: BOURGAIN, P. Turnhout, 1999. III. 31.; 153.; Az elbeszélés kortársi eredetéről l.: GERICS J.–LADÁNYI E.: A Szent István lándzsájára, i. m.;: GERICS JÓZSEF–LADÁNYI ERZSÉBET: A birodalmi szent lándzsa és Szent István lándzsája. Unger Mátyás Emlékkönyv. Bp., 1991. 7–14. A III. Ottó lándzsaadományáról szóló Ademarus-helyre vonatkozó álláspontunkat helyesli a krónika idézett kiadása a Notes Critiques-ben, 283. (III. 31. 57.)
- Salamon koronázásán az Egbert-ordo alkalmazásáról l. GERICS J.: i. m. 112.
- SCHRAMM, P. E.: Die Krönung, i. m. 215. Az imát más szertartásszövegek is tartalmazzák pl. az ún. Edgarordo, amely szerint 973-ban Edgart angol királlyá kenték.
- Az Edgar-ordo szövegét l.: SCHRAMM, P. E.: Die Krönung, i. m. 222–230.; A Normann (York-i) Anonymus előadása során ennek a szertartásrendnek a részleteit tartotta szem előtt (SCHRAMM, P. E.: Geschichte des englischenKönigtums im Lichte der Krönung. Weimar, 1937. 35.); A praesul princeps előfordulása az Edgarordoban: SCHRAMM, P. E.: Die Krönung, i. m. 228. (Az ima szövege azonos az Egbert-szertartásban olvashatóval!)Az Egbert-ordo-val végzett koronázás a királynak a szertartással adta meg mint „főpap–fejedelemnek” azokat, az egyházra vonatkozó jogokat, amelyeket a Hartvik-legendának a Pseudo-Isidorus és az ún. ravennai hamisítványok felhasználásával szerkesztett előadása szerint István számára „mindkét jogon” (utroque iure)II. Szilveszter (?) állítólagos pápai kiváltsága biztosított volna.
- Die Texte des Normannischen Anonymus. Herausgegében von PELLENS, KARL. Wiesbaden, 1966. 196–199.
- PELLENS, K.: i. m. 129–131.
- PELLENS, K.: i. m. 132–133.
- PELLENS, K.: i. m. 150.
- PELLENS, K.: i. m. 151. A normann névtelen szó szerint idézi I. Gergely levélrészletét. A levelet egészében közli MIGNE, J-P.: Patrologia Latina. 77. köt. 450 hasáb. (Itt olvasható a terjedelmes szövegből az Anonymusnál hozott részlet). Gergely szóhasználatához hasonlóan a jubere igét használja a Liber pontificalis az 526. évre nézve. Eszerint akkor IV. Félix pápát „felszentelték Theoderik (gót) király parancsára (ex iusso)”. Libri Pontificalis pars prior. Vol. I. Ed.: MOMMSEN, TH.. Berlin, 1898. 138. (MG Gesta Pontificum Rom.)
- Ti. a Gergely koráig (590–604) tartott egyetemes zsinatok.
- PELLENS, K.: i. m. 152. A zsinatokról: HINSCHIUS, P.: Decretales Pseudo-Isidorianae et capitula Angilramni. Lipsiae, 1863. Praefatio C. XI. 20.
- PELLENS, K.: i. m. 156. Rekkared király 589-ben térítette át a nyugati gótokat az arianizmusról a katolicizmusra. A 7. századi katolikus toledói zsinatok anyagát és a bragai zsinatokat l.: HINSCHIUS, P.: i. m. 354–420.; 420. és. köv. o.
- PELLENS, K.: i. m. 156.
- PELLENS, K.: i. m. 158.
- PELLENS, K.: i. m. 159–160. Az Egbert-szövegében is feltalálható kifejezések!
- PELLENS, K.: i. m. 161.
- PELLENS, K.: i. m. 132.
- Liber gratissimus c. 10. MIGNE, J-P.: Patrologia Latina. 145. köt., 103. hasáb.
- PELLENS, K.: i. m. 134.
- SZENTPÉTERY, EMERICUS.: Scriptores rerum Hungaricum. II. köt. Bp., 1938–37. 384.; TÓTH ZOLTÁN: i. m. 79–83.
- SCHRAMM, P. E.: Die Krönung, i. m. 220.
- SCHRAMM, P. E.: Die Krönung, i. m. 213.
- SZENTPÉTERY, E.: i. m. II. köt. 619–620.
- SZENTPÉTERY, E.: i. m. II. köt- 621.
- SZENTPÉTERY, E.: i. m. II. köt. 627.
A „virtus” több jelentését alkalmazva,
szövegezte mondanivalóját a szerző. A szó egyik jelentése „erény” mint
„a megszentelő kegyelem velejárója” (ELŐD ISTVÁN: Katolikus dogmatika.
Bp., 1978. 426.). Ezen kívül a Bibliában „mennyei seregek” értelemben
(pl.: Ps 83,2,9 és 13, Ps 102, 21) is nem egyszer szerepel. Az Istenre
vonatkoztatott Dominus virtutum jelentése: „Seregek Ura”. (pl.: Ps
83,2,9 és 13) Az angyalok egyik karának bibliai elnevezése szintén
„virtutes”, azaz mennyei „erősségek”. Az Intelmek tárgyalt helyén tíz
angyali karról van szó. „Az angyalvilág egyes karait a Biblia számos
helyen, sokféle felsorolásban, váltakozó összeállításban és sorrendben
említi. Kilenc angyali kart nyugaton Ambrosius […] keleten Cyrillus
Hierosolymitanus […] nevez meg […] Pseudo-Dionüsziosz Areopagitész […]
(élt 5. század vége, 6. század eleje) keresztény angelológia egyik
legnevezetesebb alkotása, az angyalvilág kilenc karba, ezeknek pedig
három rendbe sorolása mindenekelőtt az ő nevéhez fűződik […] Ez a 3x3-as
felosztás nagy hatással volt a skolasztika angelológiájára. Ezt az
elvet követi Petrus Lombardus […] és Aquinoi Szent Tamás. Mindazonáltal a
Dionüsziosz-féle felosztás nem vált teljesen elfogadottá s főleg nem
lett kötelező dogmatikus érvényűvé. Ismert nézet a patrisztikában, hogy
lehetséges olyan további karok létezése is, amelyekről nem szól a
kinyilatkoztatás […].” PSZEUDO-DIONÜSZIOSZ AREOPAGITA: A mennyei
hierarchiáról. Ford.: ERDŐ PÉTER. Az isteni és emberi természetről II.
Bp., 1994. 336. 37.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése