Siklósi Gyula (javított)
Székesfehérvár
A koronázás útvonala
A
királyok koronázásukra rendszerint Budáról érkezvén a középkorban Buda
felé használatos úton közlekedtek. Erről érkeztek. Itt állott a
koronázással kapcsolatba hozható három épület, a Szent István kápolna (1), a Szűz Mária kápolna (2) és ehhez kapcsolódóan a Királykút (3).
A Budai kapun (4) a Belvárosba belépvén az újabb királyi várba és palotába (5), innen pedig a préposti palotába (6) vezetett az útjuk. A koronázási szertartás a Szűz Mária tiszteletére szentelt királyi bazilikában (7) történt. Innen a Szent Péter templomba (8) majd pedig a Palotai kapun (9) és az Ingoványi kapun (10) át a Szent Márton templomba (11) vonult a koronázási menet. Végül a koronázást megelőző éjjelen a Szent Imre kápolnába (12)
vezették, amely Szent Imre születési helyén épült. A középkori Buda
felé vezető út, illetőleg a koronázási menet útvonala, tehát a
koronázási ceremónia színtere azonos a mai Buda felé vezető 7-es számú
országút, a Budai út, Király sor, Móricz Zsigmond út, Berényi út, Szekfű
Gyula út, Zichy liget, Fő utca, Városház tér, Koronázó tér, Liszt
Ferenc utca, Piac tér, Vörösmarty tér, Széchenyi utca, Horvát István
utca nyomvonalával.
A Buda felé vezető országút
Míg a 7-es országút, Budapest –
Székesfehérvár – Siófok, majd a Balaton déli partja mentén kiépített
szakaszát, csak a 18-19. században, addig a Zágráb felé eső részt már
1464-ben megnevezték. A Buda felé vezető szakasz névadása legtöbbször az
utca irányára (Buda) utal: Via ad Pakozd versus Buda (1730 k.), Budai út (1826, 1899 e., 1899, 1904, 1924, 1929,
1932, 1990, 2004). Az elnevezés arra is utalhat, hogy az utcát, vagy
annak egy szakaszát újonnan nyitották: Via Nova (1797), Via neo erecta
(1804). A Budai Ország Út (1826) esetében a névadás egyúttal az út
irányára és típusára is fényt derít. Az utca irányára, típusára,
helyére nézve kapunk információt a Budai út-Erzsébet ligetsor-Külső
Budai út (1909) elnevezésből. Irány- és helymutató névadás a Budai út
–külső Budai út (1921) és a Budai-út és Budai-út külső (1931). A már
ismerteken kívül az 1222-ben II. András
király által kiadott Aranybullának is emléket állít néhány útnév: - Budai út-Aranybulla út
(1937), Budai út-Aranybulla út (1943). A Civitas Exterior egykori erődített részéről indult,
ugyancsak Buda felé, az 1797-ben Via Postale ex Palota Buda. Az út
nevéből megtudjuk, hogy ekkor Palota és Buda között postaútként
használták. 1826-ban is útirányt jelző neve van, Budai Ország Út.
Későbbi nevét valószínűleg annak köszönhette, hogy a középkori
koronázási ceremóniákra érkező királyaink ezen az úton jöttek: Király
sor és Alsókirály sor (1899), Felsőkirály sor (1899, 1924: Felső
Királysor) 1932), Alsókirály-sor (1929)1932, Felső Király sor és Alsó
Király sor (1899 e.: 1904, 1909, 1921, 1931, 1937, 1940, 1941, 1943). A
felséges név: mára újra Király sor (2004) olvasható az
utcanév táblákon.
A Szekfű Gyula utca
A Budára vezető országút Budai külváros
területére eső szakasza a középkorban a Szent Miklós utca nevet viselte.
(1495, 1543: platea Sancti Nicolai, 1499: Platea … Sancti Nicolai,
1539: Szent Miklós negyed. Később az utca Chemin de Buda (1689),
Ofnerweg (1691), Weg nach Ofen (1730 k.) névadása az utca irányára utal.
Az ezt követő elnevezések az itt létesített temetőre (Csutora Utsza
(1826)), személyekre, illetve útirányra (Engels Frigyes utca (1957,
1984-85, 1959), Engels Frigyes utca, Berényi u. (1972), Szekfű Gyula u.
(2004)) utalnak.
A Fő utca
A Fő utcában egyetlen egy középkori ház
homlokzatát sem ismerjük. Ennek ellenére az ismert történelmi
városalaprajzok ismeretében egyértelmű, hogy az utca a középkori utca
hozzávetőleges nyomvonalán fut és eredetileg a belváros két kapuját
(Palotai- és Budai kapu) kötötte össze a Theatrum Civitatis és a mai
Liszt F. utca segítségével. A középkori város legfontosabb,
legimpozánsabb utcája volt. Nem véletlen tehát, hogy a középkori Vicus
Magnusszal azonosítottuk. Nagy Lajos véleménye szerint már az új Budai
kaputorony építésével összefüggésben, 1647-ben kiszélesítették az utcát.
Bizonyos azonban, hogy 1809-ben József nádor tiszteletére, díszes
bevonulását előkészítvén, lebontották a Budai kapu melletti
városfalszakaszt, hogy megnyissák az utcát észak felé és egyúttal a
palatinus tiszteletére Nádor utcának keresztelhessék el. Valószínű
azonban, hogy a középkori utca kiszélesítésére már korábban sor került,
hiszen mellette 18. századi házak homlokzatai is állnak. A Vicus Magnus
(1387, 1406, 1470,1489 névadás az utca nagyságára, fontosságára, a névalak az utca irányára derít fényt. Nádor Utsza (1809, 1826)
Az utcát valószínűsíthetően 1809-től, József nádor tiszteletére
nevezték így (Nádor Utcza (1872 k.), Nádor utcza (1899 e.), Nádor utca
(1899), Nádor utca (1909)).
A Városház tér
Az Árpád-kori piactér a korai királyi
vár, a prépostsági épületegyüttes, a Szent Bertalan templom és a Szent
Jakab templom között terült el a Palotai kapu közelségében. Mai
ismereteink alapján (Dormuth Árpád 1936-ban végzett feltárásakor a
városháza falával párhuzamosan futó középkori fal, azaz a korai királyi
vár fala dél felől, a királyi bazilika fala keletről, északról a
ferences templom előtt talált romok és a Hiemer-ház előtt talált
középkori falak, nyugatról pedig a Jókai u. 2. és a Liszt F. u. 1.
között rekonstruálható homlokzati falak vonala határolta), így a tér
nyugati oldalától kelet felé egy enyhén összetartó oldalvonalú téglalap
alaprajzú térről beszélhetünk. A teret a középkori piac- térrel, a
Theatrum Civitatis-szal azonosítottuk. A közelmúltban Szabadság tér volt
a neve. A Piactér elnevezésénél többször említik a téren folyó
tevékenységet, a piacot. 1077–1095 között Szent László király
törvényeiben és azt követően többször megnevezik a város piacát. Az 1249
előtti hetipiac vásárvámja a bazilika és a veszprémi püspök jövedelmét
gyarapította. A fehérvári piac jelentőségére a „pondus Albensis,"a
fehérvári súly, mely a pénz értékét szabályozta, illetve a fehérvári
véka elnevezés is utalhat. 1153-ban, az arab Idrisi, Fehérvár sokak
által látogatott vásáráról és rendszeresen működő iparos műhelyeiről
írt. Ezeket a vásárokat már ekkor a Theatrum Civitatis területén
tartották. Ennek Dlugoss leírása sem mond ellent, miszerint a piac a
Szent Péter templom mellett volt. Ugyanis a Theatrum Civitatis sem
feküdt messzire a templomtól, ám a Dlugoss által említett piac lehetett a
Vicus Teutonicalis mellett levő húspiac is. 1249-ben a fehérvári
polgárok megkapják a vásárjogot. Bizonyos, hogy 1279 előtt már országos
vásárok voltak Fehérváron augusztus 12-28. között. A 13. században már
borral kereskedtek a fehérvári latinok. Egy 1373-ban kelt adat szerint a
szebeniek viaszt szállítottak a fehérvári piacra. A fehérvári vásárok
az állatforgalom és az állatkivitel tekintetében Pest mellett a
legjelentősebbek voltak, e városok fontosságára utal egy 1431-ben és egy
1433-ban kelt oklevél. Korábbi fehérvári marhavásárokra utal, hogy már
1384-ből ismerünk szíjártót a városban. 1498-ban elrendelték, hogy a
harmincadok Fehérvár, Buda és Pataj kivételével csak az ország határain
létezhettek. Székesfehérvár a nagy fontosságú Buda–Zágráb–Zengg útvonal
egyik legjelentősebb állomása volt, de 1431-ben kismartoni
textilkereskedők is megfordultak Fehérvár országos vásárán. Fehérváron
működött szabó, majd szabó céh 1443-ban, illetve 1512-ben. 1498-ban
Fehérvár polgárainak bérelt földjeit bor- és gabonakilenced alá
vetették. A 15. században erdélyi és bártfai kereskedők üzleteltek
Fehérváron, vásárát 1477-ben, hetivásárát 1498-ban említi oklevél.
Kubinyi András kutatásai alapján tudjuk, hogy a középkori Fehérváron
évente négy országos vásárt valamint két hetipiacot tartottak. A
városban folyó kiterjedt piaci tevékenység a török hódoltság alatt sem
szünetelt. 1545-ben vásártéri- és vásár adó kivetése jelzi, hogy a teret
is igénybe vették. A hódoltság-kori áruk összetételéről 1545-ben a
Szigeti és Ingoványi kapuknál levő vámhelyek vámtevékenységéből
értesülünk. Ezeknél a kapuknál bort, állati bőröket, élő állatot,
textíliát és vasárut vámoltak el. A vásárteret 1547-ben, 1548-ban
és 1558-ban említik a defterek. 1560-ban Dsafar Báli fizetett a kapu, a
bolt és a vásártér bérletéért. A török hódoltság idején, 1544-ben a piac
felé vendéglőszerű épület nézett. Hogy a piac helye a törökkor után is a
mai Városház téren maradt, bizonyítja egy 1706-ban íródott városi
rendelet, mely szerint minden adás-vételt itt kell lebonyolítani. A tér
környékén állt a Szent Imre kápolna tulajdonában levő, középkori
rostásház, illetve a forrásokban 1544-ben felbukkanó, Dósa Imre „három
császár", vagy „három király"-féle háza. Ugyanekkor a defterekben egy, a
Piac térre néző nagy vendéglőszerű épület is szerepel. Az 1689-es
városalaprajzon La Vergne „11. Les bains" megnevezéssel négyzetes
alaprajzú török fürdőt ábrázol. A fürdő a városház tér (Theatrum
Civitatis) közepén áll, nyugati fala egyvonalban állt az Oskola utca –
Arany János utca vonal keleti házsora homlokzati falaival. Evlia Cselebi
1664-ben egy várbeli fürdőt látott és ez csak az akkor már álló
Güzeldzse Rüsztem pasa fürdő lehetett. Behrám Dimiski néhány évvel
később már két fürdőt írt le. Elképzelhető tehát, hogy a tér
középpontjában álló fürdőt csak 1670 körül építették. Mindenesetre
viszonylag kevés ideig állhatott, hiszen már 1688-ban a városi tanács
első üléseinek egyikén – mint az a jegyzőkönyvben áll – jutalmat
fizetnek azoknak a városi polgároknak, akik az egyik fürdő bontásában
részt vesznek. Valószínűleg nem járunk messze az igazságtól akkor,
amikor úgy véljük, hogy csakis ennek a fürdőnek a bontásáról lehetett
szó, hiszen a fürdőt az 1691-es és a későbbi városalaprajzok már nem
ábrázolják. A jégverem a Városház tér (feltárásakor: Szabadság tér)
keleti részén, részben az Országalma helyén állott. 1602-ben már
létezhetett, hiszen ekkor három török túszt vezettek, majd zártak be az
élelmiszerraktárba. La Vergne 1689-ben készült felvételi rajzán e
helyütt kettős építmény áll. (A másik rész a kútház felépítménye
lehetett.) Téglalap alaprajzú építményt mutatnak e helyen az 1691-ben,
az 1720-ban és az 1738-ban készített városalaprajzok. Tudjuk, hogy az
1700-as évek elején börtönként használták. 1704-ben évi 15 forintért
bérelte Rátz Miklós a törökkori jégvermet, mely a Fő téren levő piac
területén állt. 1753-ban a város a „török jégverem" lebontását
kérvényezte, hogy helyére Szentháromság szobrot építhessenek. Lebontását
azonban a katonai parancsnok és a kamara a várható költségek miatt
ellenezte. 1767-ben Eilhard György kamarás új jégvermet építtetett.
Ezután kerülhetett sor felmenő részének lebontására, belsejének
betöltésére, hiszen 1777-ben Holner György mézesbábos már a jégverem
egykori helyén bérelt 30 öl területet, hogy a piacon portékáját
árusíthassa. Liptay János 1797-ben készült városalaprajza e helyütt már
csak egy kutat (Fons Regis) ábrázol, melyet ásatásunk tanúsága szerint
részben a jégverem elbontott falaira építettek. A városháza területén öt
bélyeges olvasztótégely maradványa került elő. Valószínűleg ötvösműhely
működött a környéken. Bizonyos, hogy a városi magistratusnak már
korábban épülete lehetett a téren, azonban ezt először csak 1487-ben
említették. 1516–1526 között Kalmár fehérvári bíró adott ki oklevelet.
Egy verekedés során mások mellett a 12 fehérvári esküdt a városba fát
szállító Kerezthes Gáspárt a város házához, vagyis tanácsterméhez
hurcolta 1530 november 25. körül. Egy 1539-ben kelt oklevél ismét a
város tanácsát említi. A török hódoltság idején nyilván elvették a
megszálló hatóságok az épületet a magyaroktól. Valami jogfolytonossága
azonban maradhatott a városházának, hiszen az 1691-es német
városalaprajz már a mai helyén ábrázolta („9. das Rathaus"), ott, ahol a
középkorban, vagy a törökkorban is jelentős, vagy akár középület
állhatott. Véleményünk szerint a tatárjárás után, a 14. században, a
Theatrum Civitatis déli oldalán épült fel a városháza. A Városház tér
történelmi elnevezései: Piactér (1407) (Nevét funkciója után kapta),
Forum in Civitate Albensi (1433), Theatrum Civitatis Albaregalis (1487),
Forum (1787, 1804), Belső Piac (1826), Nagy Piatz (1826), Városház tér
(1899 e.: 1899, 1904: nevét az 1730-óta itt álló városházáról kapta.?
1909, 1931, 2004), Szabadság tér (1957, 1959, 1972, 1984-85)).
Liszt Ferenc utca
Az utca középkori nevét, ha volt
egyáltalán, nem ismerjük. Fontos középkori utca volt, hiszen a Theatrum
Civitatist és a Palotai kaput kötötte össze. Az 1738-as német nyelvű
városalaprajz szerint az utca déli oldalán, a Palotai kapu mellett
állott a Fő őrség (Hauptwacht) helye, melyet 1760-ban Martin Grabner
tervei szerint átépítettek. 1776-ban a Palotai kapu mellett említik a Fő
őrséget: „ ... neben den Wachthaus bei dem Palotaer Thor." Történelmi
utcaneve is csak kettő van ezek Szőgyén Marich és Liszt Ferenc nevét
viselik. (Szőgyén M u. (1899 e.), Szőgyén Marich utca (1899), Szőgyén
Marich-utca (1904), Szőgyén u. (1909), Szőgyén Marich utca (1931), Liszt
F. u. (1980)).
A Koronázó tér
A középkori koronázó templom illetve
annak kerengője helyén épült ki. A középkorban tehát nem volt itt
közterület. 1787-ben Plateam Viae nova Comartialis, 1826-ban Fazekas
Piatz, 1899-ben pedig a Kórház utcza nevet viselte.
Az Arany János utca
A mai Arany János utca (1957, 1959,
1972, 1984-85, 2004) volt a középkorban a Vicus sancti Petri (1381,
1406, 1446, 1471, 1478, 1511). Nevét az itt álló Szent Péter templomról
kapta, melyet IV. Béla alapított 1225 körül. Négy kőrácsos ablaka a
püspöki szh. két tornyán ma is látható. 1543-ban Szent Péter utca
városrész, a török kort követően Szent István Utszája (1826) néven
illették. Nevét az egykor itt álló Szent Péter templom helyett több
fázisban ide épített püspöki székesegyházról kapta, melyet 1689-ben
Szent István tiszteletére neveztek el. (1899 e., 1899, 1904, 1909, 1921,
1929, 1931), Szent István u. (1943)
Géza nagyfejedelem tér
Géza nagyfejedelem tér
A Géza nagyfejedelem tér az egykori
korai királyi vár elméleti középpontjában áll. Területén állott a
középkori Szent Péter templom. Ettől északra temető terült el, melynek
északi oldalán a mai Szent Anna kápolna áll. A templomtól délre állott a
plébánia ház, ettől délre és keletre az 1689-es városalaprajz alapján
utca futott, mely a Szent Péter templom szentélyétől északkeletre,
keleti irányba fordult és a mai Kossuth L. utcába torkollott. Amennyiben
a középkorban az utcák a törökkori mahallékhoz hasonlóan háztömböket
jelöltek, talán ez az utca is a Szent Péter utca része volt. Mellette, a
Szent Péter templommal ellentétes oldalon, a korai királyi vár
elbontott falaira épülve polgárházak álltak. A Géza nagyfejedelem tér
tehát a középkorban nem létezett. Nevét az egykor itt álló, Géza és
Adelheid nyughelyeként számon tartott, Szent Péter templomról kapta,
melyet Géza fejedelem alapított. A későbbi Szent István tér (1899, 1904,
1909), nevét az egykor itt álló Szent Péter templom helyett ide épített
Szent István templomról kapta.
A Piac tér (Palotaváros)
A középkori Ingovány falu főutcája volt
az Ingovány utca (1494: Inghwanwltza, 1498: Vicus Ingowan, 1546: Inkován
városrész). Később beszélő, illetőleg személyeket megörökítő utcanevek
voltak rá jellemzőek: Búza piac városrész (1546), Hal Piatz és Búza
Piatz (1826), Simor utcza (1899 e.), Hal tér és Simor utca (1899, 1904,
1909, 1921, 1931), Haltér (1924, 1929, 1931, 1932), Simor u. (1924,
1932), Piac tér és Simor u. (1937) Piac tér (1957, 1959, 1972, 1984-85,
1990, 2004). A Simor u.- Boldog asszony tér (1943) névadás azt mutatja,
hogy itt állt már Mária szobra.
A Vörösmarty tér
A Vörösmarty tér elnevezése 19. század
végi névadás (1899, 1904, 1909, 1921, 1929, 1931, 1932, 1943, 1957,
1959, 1972, 1984-85, 1990, 2004). Korábban e helyütt az Ingoványi kapu
állt, az előtte kiépített árokrendszerrel.
Széchenyi utca
Az utca korábbi elnevezései annak
irányára utalnak (Schickwarrerweg (1691), Via ad Keresztúr (1730 k.),
Weg von Simonthurn (1730 k.).Továbbiakban a 19. század elejétől Sós tó
Utsza (1826), majd Széchenyi út (1899 e., 1899, 1929 , 1937, 1941, 1943,
1972, 1984-85, 1990, 2004). Közben Tanyasor (1929, 1932), valamint
Széchenyi u. - Tanyasor (1904, 1909, 1921, 1924, 1931, 1957, 1959)
A koronázás állomásai
1. Szent István kápolna
A koronázás
A király a
koronázási ceremónia során kilovagolt a Buda felé elterülő külváros
szélén álló Szent István király kápolnába s a kápolna előtt felállított
sátornál megesküdött a haza védelmére és az alkotmány megtartására,
tudósított a korabeli eseményről Ursinus Velius.
A kápolna
Mindenképpen a Budai
külvárosban állott, véleményünk szerint valahol az erődített külváros és
a szőlőhegy között. Ezen a területen egyetlen lelőhely létezik, ahol
sírt és sírleletet, azaz feltételezhető templomhelyet találtak. A sír,
melyben 15. századi kétélű kard volt, a Major u.–Rákóczi u.
találkozásánál került elő 1954-ben.
2. Szűz Mária kápolna
A koronázás
Tubero Ulászló koronázásakor (1490)
elmeséli, hogy amikor a király fényes kíséretével Fehérvárra érkezett, a
Szűz Mária kápolnába ment, mely a belváros falain kívül, széles
térségben állt. („Sed priusquam rex urbem ingreditur, regni insignia
accepturus ad aedem Divae Virginis extra muros, in planitie satis
patente sitam, divertit.”) A kápolna előcsarnokából, pedig kíséretével
együtt üdvözölte az őt dicsőítő tömeget. Károly János véleménye szerint
(adatok nélkül) a királyok Buda felől érkezvén a koronázás előtt itt
öltöztek át. Thuróczy krónikájában elítéli aki
semmibe véve a hagyományokat nem tért be a Szűz Mária kápolnába, hanem
fegyverének csörgése közepette, egyenesen a bazilikába vonult. Ez azt
jelenti, hogy a Szűz Mária kápolnában történt átöltözés, felfrissülés és
üdvözlés a királykoronázás tradicionális állomása volt.
A kápolna
Bél Mátyás 1543-ra vonatkoztatott
véleménye alapján, miszerint a Szűz Mária kápolna a ferences kolostor
közelében állt és mellette nagy sáncot építettek, Fitz Jenő úgy vélte,
hogy a kápolna helyét a Budai külváros erődített területén, annak
sáncánál, a ferencesek kolostora mellett kell keresnünk. A Vásártéren
(ma: Ányos Pál u. – Berényi u. sarok) épülő új polgári iskola munkálatai
közben 1931-ben három csontvázra, egy keleti és egy északnyugati irányú
épületfalra (melyet erődítménynek tartottak) valamint egy bordás
középkori ívrészletre bukkantak. Ugyaninnen 1952-ben egy csontkorcsolya
került a SZIKM-be. Az Engels Frigyes (ma: Szekfű Gy.-) u. 9. sz. ház
előtt húzott csatornázási gödörből 1965-ben Kralovánszky Alán egy
homokkőből faragott körtetagos bordatöredéket gyűjtött. A Kovács Sándor
(Semmelweis-) u. 2. sz. alatt épülő Egészségházban folyó munkálatok
során az épületen belül négy sírt dúltak fel. Egy sírt Molnár Vera tárt
fel 1961-ben, 2,5 m mélységben, jelentős újkori feltöltés alatt. A
nyújtott helyzetű csontváz tárolása kelet–nyugati irányú volt,
sírmellékletet nem találtak. A Vásártér (Horthy Miklós tér, Marx tér,
ma: Csitári G. Emil utca, Virág Benedek utca és III. Béla király tér)
területéről, tehát a lelőhelyen 1910-ben 13. századi bekarcolt
vonaldíszes agyagfazekat, 14. századi vas sarkantyúkat, 15. századi
tornasarkantyút, továbbá középkori páncélinget találtak. A Szűcs Gyula
(Ányos Pál-) utca 1. sz. ház területén építkezés alkalmával 1955-ben
középkori és újkori edénytöredékeket gyűjtött Fitz Jenő. A Szegfű Gyula
úton álló Királyi Törvényház telkén 1910-ben 14. századi gyertyatartó,
bronz kereszt és bronz csüngődísz került elő. Ugyanitt egyébként római
kori gabonatároló hombárt és sok csontot is találtak. A Szűcs Gyula
(Semmelweiss-) u. 4. sz. ház területén, építkezés során 1955-ben egy
Árpád-kori szürke bögrét és több, 14–15. századi kerámia- és
kályhaszem-töredékeket fenőkövet találtak.
3. Királykút
A koronázás
II. Ulászló koronázásakor 1490-ben,
mikor a Szűz Mária kápolnában átöltözött, valószínűleg a Királykút
vizével frissült fel. Ez a koronázásra érkező királyok esetében, mint
azt Kis Károly példáján látjuk, tradíció lehetett.
A kút
A középkori eredetű kutat 1796-ban, az
akkor már Székesfehérváron élő Jakob Rieder tervei alapján foglalták
kútházba. Köztudomásúan kiváló vizet adott.
4. Budai kapu
A koronázás
A
koronázásra érkező királyok a tatárjárás után újabb királyi várral
szervesen egybeépített régi Budai kapun át léptek a városba.
A kapu
A régi Budai kaput az újabb királyi
várral szerves egységben, a belváros északkeleti sarkában nyitották.
Innen vezetett az út Buda, illetve Esztergom (a Német–Római Birodalom,
Lengyelország) és Visegrád, valamint Győr és Bécs irányába. Maga a kapu
nem csupán az újabb királyi palotával, hanem a városfallal is egy időben
épült a tatárjárást követően. Alaprajzát, nézeti rajzát az 1601-ben
készült olasz alaprajzi vázlat és francia metszet, valamint ásatási
megfigyeléseink alapján ismerjük. Részletei megfigyelhetők az 1689-es és
az 1738-as városalaprajzon. A várost 1601–1602 között elfoglalták a
keresztény csapatok. Ekkor, a közelgő török ostrom előtt a város
észak–déli közlekedési útvonalát, irányát módosítva a kaput áthelyezték
hozzávetőleg a mai Fő utca vonalába. Ezzel egy időben a régi Budai kapu
elvesztette eredeti funkcióját. Tudjuk, hogy a vár akkori kapitányát,
Warkocs Györgyöt a törökök a Budai kapu előtt ölték meg. Törökkorban,
1558-ban e helyütt a Varsáni kapu vámjáról írtak. 1560-ban Ali fizetett
az azab kapu alatti vámszedésért. Mivel ugyanitt említik a lovasok
kapuját (báb-i fáriszán), valamint a Palotai- és az Ingováni kaput,
valószínűsíthető, hogy a Budai kapu kocsi- és gyalogos kapujáról van
szó. Az Azab kapu 1560-ban már javításra szorult, ugyanekkor ácsokat
fizettek meg a lovasok kapujának javításáért. A régi Budai kapu tornya
1727-ben még állott, éppen Holzer Regina háza mellett: „Zwischen dem
offner Thor und Regina Holzerin ...mit dem Rükhen az die Pasteyn
Liegendt ..." Az 1738-as városalaprajzon is látható még a négyzetes
alaprajzú torony, mely éppen azt a kis utcát zárja le, mely a Lenhardt
(Holzer)- féle ház és a Riemer- és Effert-féle háztömb között húzódott
még 1804–1805 táján is és az 1804 és 1805 táján készült bástyarajz
felirata szerint éppen ez az utca biztosította a bástyára való
bejáratot: „Eingang auf die Bastein". Részletei még a 18. század végén
is álltak, hiszen egy 1787. június 8.-i telekkönyvi bejegyzés szerint
Lenhardt János háza szomszédságában még látható volt a régi Budai kapu.
Az újabb királyi vár nyugati fala mentén alakították ki a régi Budai
kapuhoz tartozó falszorost. A falszoros északi és déli végét eredetileg
torony zárhatta le. Az északi torony helyett épült Mátyás király idején
(1473) a kaput biztosító rondella az újabb királyi vár északnyugati
sarkán. Lenhardt János szomszédságában, pedig a déli tornyot említették
1787-ben. Ugyanezt a tornyot ábrázolta az 1738-as városalaprajz. Maga a
kapu (vagy kapuépítmény) az olasz alaprajzi vázlat és a francia metszet
szerint a falszoros nyugati falán nyílt az északi városfalak és a
rondella védelmében. Ezzel átellenben kaput nyitottak az újabb királyi
vár falán és a falszoroson át közelíthették meg az 1473-ban épült
rondellát, illetve a déli tornyon keresztül magát a várost. A Budai kapu
részleteiből kevés falmaradványt tártak fel, rekonstrukciójához
falszorosának kiásott (1990.) keleti falszakasza. ad támpontokat a
történelmi városalaprajzok mellett.1473-ban épített rondelláját az olasz
alaprajzi vázlat és a francia metszet, maradványát a Király bástya
északnyugati sarkánál az 1691-es városalaprajz ábrázolja. Északkeleti
falszakaszát és indítását 1990-ben és 1995-ben tártuk fel.
5. Az újabb királyi vár és palota
A koronázás
Koronázáskor az ünnepi lakoma színhelye.
A király koronázásakor itt volt a főurak és a vendégek gyülekezési helye.
A vár és palota
A városfallal egy időben épült fel az
újabb királyi vár és palota a belváros északkeleti sarkában. Egykori
részleteit az Országzászló tér (korábban: Gagarin tér), a Várkörút
(korábban: Népköztársaság út), a Fő utca (korábban: Március 15. utca) és
a Basa utca közötti területen tárták fel leletmentések. A „városi” vár
és a kapu korszakának jellegzetes alkotásai. Kőszegen, Városszalónakon,
Kismartonban, Pécsett és más városokban elhelyezkedése megegyezik a
fehérvárival. Az erődítésfalak mindenütt palotát ölelnek körül. A korai
királyi vár és palota felhagyását követően először 1252 körül említi
írásos adat a királyi palotát (Alba curia). Egy 1259-re vonatkozó és egy
1270-ből származó adat „castrum"-nak nevezte. 1264-ben (aule ... regis)
és 1273-ban (1272. augusztus 6. után) (... in nostre maiestatis domum
...) királyi palotát említenek az oklevelek. 1277-ben Demetrius magister
volt a királyi palota kancellárhelyettese. Károly Róbert 1332-ben
köszvényt kapott Fehérváron és visszafordult Visegrádra. Ez jelentheti
azt, hogy a királyok már nem laktak rendszeresen, huzamosabb ideig a
fehérvári palotában, ekkorra elavulttá vált. Károly Róbert több
településen végeztetett nagyobb palotaépítkezései is azt látszanak
alátámasztani, hogy a korszak ízlése, igénye már nagyobb, díszesebb
királyi lakot kívánt az addigiaknál. Mivel az újabb királyi várat
adottságai folytán nem bővíthették, palotaszárnyait valószínűleg egyre
kevésbé használták. Kovács Péter véleménye szerint egyenesen nem is
létezett Fehérváron királyi palota, mivel a 16. században királyaink
bizonyíthatóan a prépostnál laktak, illetve a palota (palatium) szó a
fehérvári királyi házra vonatkoztatva nem szerepel írott forrásainkban.
Egyértelmű azonban régészeti és történeti adatok alapján az, hogy az
újabb királyi vár, sőt a benne épült palota továbbra is funkcionált,
annak ellenére, hogy ritkábban, később már egyáltalán nem lakták
királyaink. 1437-ben egy adat valószínűleg a királyi vár építkezéseihez
követelt adó beszedéséről tudósít. Hunyadi János 1446. október 23.-án,
1448. április 22-én és 1352. szeptember 25-27. között Fehérváron
tartózkodott, feltehetően a királyi várban. Mátyás király két, 1473-ban
kelt oklevele a fehérvári város részeként említi a királyi várat:
„Castrum nostrum in civitate nostra Albaregali" és „Castrum (regis) in
civitate (regis) Alba regalis habitum". A Beatrix királyné koronázását
(1476. december 12.) követő lakomát a „királyok rendes szállóhelyén,
mely a királyné lakásául szolgált, tartották meg a boltíves teremben
..." Mátyás a lakomát követően Beatrixet szobáiba kísérte, maga pedig a
préposthoz szállt. Eschenloer Péter boroszlói jegyző az eset kapcsán a
„Königliche Herberge" kifejezést használta. 1476. december 10. körül
Mátyás fehérvári tartózkodása alkalmával Kálmáncsehi Domonkos prépostnál
szállt meg, azaz nem a királyi palotában lakott. Hogy mégis állt az
említett időpontban az állandó királyi palota, azt egy 1506. november
14.-i adatból tudjuk, mikor Ernuszt János (Mátyás király 1474-es
kölcsönfelvételének kezese) pert veszít. Ez az oklevél világosan
leszögezi, hogy Mátyást fehérvári lakása tette fehérvári illetőségűvé.
1526. novemberében a főrendek Szapolyai lakásán, a prépostság épületében
gyűltek össze, míg 1527. október 31-én Ferdinánd Fehérvárra érkezett,
ahol vacsora után a „prépostság palotájába vonult, hol szállást vett".
Az újabb királyi várat és a palotát, mint láttuk, 1251–1506 között több
adat említi. Az is bizonyos, hogy Mátyás korától királyaink fehérvári
tartózkodásukkor a prépostsági palotában laktak, ám a királyi palota és a
vár továbbra is állott. Olyannyira, hogy az északkeleti (Király) bástya
megépítésekor, mint azt Wathay vízfestménye is ábrázolja, 1602 után is
megmaradtak részletei. (Montreux szerint 1601-ben maguk a törökök
gyújtották fel a palotát, ezért is vált szükségessé a vár és a palota
átépítése az ostromot követően.) A Király bástya belsejében tovább
funkcionáló várról Evlia Cselebi adott részletes leírást: „Belső vár. A
belső a nagy várnak keleti oldalán, a kapukulik, dzsebedzsik és topcsik
által lakott kicsi erősség, mely azonban köröskörül nagyon erős. Minden
oldalán őrszobák vannak ... A Szulejmán Khán idejebeli lázadástól fogva e
belső várban keresztényeknek nem szabad lakni." Evlia az erősséget
„fellegvárnak” (hiszárpecse) nevezte. A törökkort követően még álltak az
egykori királyi vár és palota maradványai, hiszen La Vergne kapitány
1689-es alaprajzán és az 1738-as német nyelvű városalaprajzon egyaránt
megjelölik. Bél Mátyás is ezen a ponton nevezte meg a királyi palota
romjait. Az 1601-ben készült olasz alaprajzi vázlat és az ugyanekkor
készült francia metszet alapján egyértelmű, hogy a régi Budai kapu és az
újabb királyi vár egy építészeti egységet alkotott. Az újabb királyi
vár és palota területén több helyütt voltak régészeti kutatások,
melyeket Dormuth Árpád, Fitz Jenő, Kralovánszky Alán és jómagam
végeztünk.
6. A préposti palota
A koronázás
II. Ulászló a prépostnál tartotta szállását.
Itt rendezték az ünnepi lakomát.
Itt rendezték az ünnepi lakomát.
A préposti palota
A prépostság épületegyüttesének északi
részén, a királyi bazilikától ugyancsak északra helyezkedett el a
préposti palota. La Vergne 1689-ben készített felvételi rajzán három
épület illetve épülettömb látható e helyen. Ezek közül a 18. század
elején Michael Grabner városi kőműves által készített két alaprajzon, a
keleti szárnyon a prépost háza áll, nyugaton a püspöki csapszék és egy
ismeretlen rendeltetésű épület, melyet La Vergne is ábrázolt. Ezeket az
1738-as városalaprajzon is megtaláljuk. Grabner egy északon álló
épületet is felmért, melyet régi alapokra épített tiszti lakásoknak
nevezett. Az 1778-as telekrajzon ugyanezek az épületek láthatók,
kibővítve, átépítve. 1788–1801 között épült fel az új püspöki palota,
mely Wüstinger József 1826-ban készült városalaprajzán – a mainál kisebb
alaprajzi kiterjedéssel – már látható. Építésével a telek nyugati
részén álló korábbi épületek elpusztultak. 1979-ben Kralovánszky Alán
egy meszesgödör ásását követően a keleten fekvő középkori épületek
helyén végzett leletmentést. Ennek során két észak-déli és két
kelet-nyugati irányú törtköves, illetve kváderköves falat és terazzo
járószinteket talált két periódusban, melyeket Árpád-kori hullámvonalas
kerámiával és cserépbogrács töredékkel datált. Az ásató szerint az
épületet 1801-ben bontották el. A préposti palota feltehetően a királyi
bazilikával azonos időben épült. A 12. század derekától egyre
erőteljesebben bontakozik ki a hiteleshelyi tevékenysége: 1156-ban
Barabás kanonok királyi jegyző volt, prépostjai 1192-től többnyire
(al)kancellári tisztséget viseltek. Magát a palotát azonban csak késői
források említik. Először 1478-ban (Prepositura maioris ecclesie
Albensis), majd 1485-ben (Magnum pallatium dominorum canonicorum maioris
ecclesie) nevezi meg oklevél. Mátyás király 1476-ban a préposti
palotában hált. 1526-ban Szapolyai lakott a
préposti palotában. Sárffy Ferenc főesperes és megbízott győri
főkapitány jelentéséből tudjuk, hogy 1526 októberében II. Lajos
holttestét a prépostság házában, egy pajzsra terítették ki. A palota
épületeinek egy része – az ismertetett alaprajzok tanúsága szerint - ha
átépítve is, de a török hódoltság után még állt.
7. Szűz Mária tiszteletére szentelt királyi bazilika
A koronázás
A koronázási szertartás főbb részei:
II. Ulászló a préposti palotából a koronázó templomba ment
A sekrestyében a királyt átöltöztették.
Itt volt a koronázási jelvények átadása.
Itt történt a trónra ültetés.
II. Ulászló a préposti palotából a koronázó templomba ment
A sekrestyében a királyt átöltöztették.
Itt volt a koronázási jelvények átadása.
Itt történt a trónra ültetés.
Koronázási mise
A misén a király áldozik
A koronázás, stb.
A koronázás, stb.
A bazilika
Az I. István által Szűz Mária
tiszteletére épített koronázó templomot a 12., 14. és 15. században
többször átépítették. Utolsó megmaradt részleteit 1800 körül bontották
el.
8. Szent Péter templom
A koronázás
Fontossága annak tulajdonítható, hogy a
királykoronázás alkalmával jelentős szerepet töltött be: itt kenték fel a
koronázási szokásoktól eltérően IV. Bélát.
A királyt itt újra trónra ültették.
A templomban felállított trónuson ítéleteket mondott az új király,
II. Ulászlót a templomban újból trónra ültették, majd bírói ítéleteket hozott.
A királyok ugyanitt aranysarkantyús lovagokat ütöttek fel.
Brodarics István azt állította, hogy a templomban állott Szent István egykori széke.
A királyt itt újra trónra ültették.
A templomban felállított trónuson ítéleteket mondott az új király,
II. Ulászlót a templomban újból trónra ültették, majd bírói ítéleteket hozott.
A királyok ugyanitt aranysarkantyús lovagokat ütöttek fel.
Brodarics István azt állította, hogy a templomban állott Szent István egykori széke.
A templom
A Szent Imre templom mellett a Szent
Péter templom is a korai királyi várban állott, mégpedig annak csaknem a
középpontjában. A korábbi kutatás a Szent Péter templomot a mai ciszter
(a török hódoltságot követően jezsuita) templom környékére helyezte.
Fitz Jenő kutatásai alapján vált egyértelművé, hogy a templomot a mai
püspöki székesegyház elődjével kell azonosítanunk. A templom neve az
oklevelekben mindenütt „ecclesia B Petri", illetve „ecclesia S. Petri"
formában jelenik meg, egyedül Dluggossnál olvasható az „S. S. Petri et
Pauli" névalak. Ugyanitt olvasható, hogy ebben a templomban temették el a
hagyomány szerint Géza fejedelmet és feleségét, Adelheidet. Egy
1471-ben kelt oklevélből tudjuk, hogy a plébániatemplom a Szent Péter
utcában állott: „Vicus S. Petri. Ecclesia parochialis S. Petri",mely a
mai Arany János utcával azonosítható. A templom létére egy 1081-es
oklevél adata utal először, amikor a királyi várban egy templom
keresztjébe villám csapott. Mivel a korai királyi vár területén jelenleg
mindössze két templom létét igazolják írott források és a Szent Imre
templom ekkor még nem állt, az említett kereszt csak a Szent Péter
templomé lehetett. A már itt álló templomot 1225 táján IV. Béla
átépíttette. Koronázása kapcsán (1235) nevezik a templomot egy
ízben„cathedralis"-nak. Valószínűleg a latinok a korai királyi várba
történt betelepítése után a latin polgárok plébániatemploma lett. A
templomot az említettek mellett 1304-ben is említi oklevél. Csánki Dezső
szerint az egyházhoz Erzsébet királyné (1320–1380) prépostságot és
társaskáptalant alapított. Egyes vélemények szerint azonban nem volt
társaskáptalan. (Egy 1478-ban kelt adat szerint a Szent Miklós egyház
prépostságát és káptalanját mint a Szent Péter templom prépostságával és
káptalanjával egy területet említik.) A templom mellett elterülő
temetőt és a templomhoz épített sekrestyét, illetve a Hensel János
polgár által alapított kápolnát egy 1478-as oklevél említi. Az 1543-as
török ostromot a templom átvészelte, ám Szinán csaus leírásából tudjuk,
hogy sebtiben dzsámivá alakították át, hogy ott a szultán pénteki imát
hallgathasson. Dzselalzáde Musztafa azt is megindokolta munkájában, hogy
miért nem a pompásabb, nagyobb királyi bazilikát választották ki új
dzsámi számára a törökök: „Mivel tehát ennek (királyi bazilika)
szemlélete félelmet gerjesztő vala és intésül szolgált, nem volt
alkalmas arra, hogy dzsámivá alakíttassék; s így a muzulmán harcosok egy
másik nagy és pompás templomot tisztítottak meg a nyomorult
bálványoktól s alakították át dzsámivá és abban imádkoztak istenhez."
Evlia Cselebi (1664 körül) feljegyzett egy verset, mely a dzsámi
1613-ban történt átépítésére utal, a verset Evlia egy kapu fölött, a
templom falába helyezett kövön olvasta: „Az 1022. évben (1613)
fejeződött be az átépítés. Istenhez mentél Ahmed bég, midőn újraépítéd e
dzsámit." Arra, hogy a Szulejmán szultán dzsámit a középkori Szent
Péter templomban alakították ki, szintén Evlia Cselebi leírásából
következtethetünk (1664 körül). „Szulejmán khán dzsámija a régi időben
magas boltozatú, híres templom volt. Ennek építkezését, alakját,
különféle hasonlíthatatlan formáit, ha valóság szerint írnánk le, egy
terjedelmes kötet lenne. Széltében-hosszában különféle vésett művekből,
csillogó drágakövekből összeállított fényes dzsámi ez, melynek azonban
kupolája nincs. Nagy, magas téglaépítkezésű, négyszögű harangtornya van,
mely jó minaret. Az óra is ezen van. Ennek a minaretnek a magassága
éppen 200 láb, s lépcsőkön kell felmenni." A törökkori állapotokra derít
fényt közvetlenül a város felszabadulása után a templom első
plébánosának, Martinus Lajosnak 1688–90 között íródott jegyzéke, mely a
templom részeivel foglalkozik. Martinus jegyzéke bizonyság arra nézve,
hogy a templom dzsámi volt, hiszen a benne levő„török urak székeket"
kihordatta. A leírás szerint a templomnak volt egy„tornáca", belül pedig
egy„török catedrát" bontatott el a plébános. A templom északi falán a
temető felé is nyitottak egy ajtót. Mellette állott a paplak, ennek volt
pincéje, árnyékszéke, öregszobája és tudunk a török diákok
kamaraszékéről is. A középkori templom hosszú pusztulása és átalakítása
1702–1778-ig tartott. Az is bizonyosnak látszik azonban, hogy a
törökkorban átalakíttatott középkori templomot 1688-ban lényegében
változatlan formában teszik alkalmassá arra, hogy benne katolikus
istentiszteletet tartsanak. Az 1689-es városalaprajz alapján azonban
valószínű, hogy a templom északi oldalához épített ún. Hensel kápolna
ekkor már nem állott. Ebben az időben a templomot Szent István
tiszteletére nevezték el, a lelkipásztori teendőket, pedig jezsuiták
látták el. Egy 1702 nyarán íródott adat szerint a templom már olyan
romos állapotban volt, hogy az istentisztelet is szünetelt. Ekkor Johann
Georg Schnicker és Leonard Sauer bécsi ács dolgozott a tetőn. Négy
évvel később, 1706-ban Jacobus Mayr kőműves renoválta a templomot 70
rénusi forintért. 1716-ban újabb építkezések miatt szüneteltek a
szertartások. Az 1740. december 20.-án éjjel tomboló vihar úgy
megrongálta a tornyokat és tetőzetet, hogy ezután évekig tartó
munkálatokat kellett végezni a templomon. 1742-ben Johann Peter
Reichenhuter ácsmester dolgozott az északi torony helyreállításán, ám
ugyanebben az évben egy szélvihar a déli tornyot is megrongálta. Ennek
restaurálására éppen a helyreállított északi torony mintájára 1743–44
között került sor. A munkálatokat Paul Hatzinger linzi építőmester
végezte. 1746-ban Weigl József kőfaragó dolgozott a templomon.
Munkálatainak végeztével elkészült a mai püspöki székesegyház két barokk
tornya, melyek a gótikus szentélyt fogták közre. A gótikus templom még
álló középkori részleteit akkor bontották el, miután Buffleur Gáspár
jezsuita szerzetes lelkes prédikációival sikerült újjáépítéséhez
adományokat gyűjteni. Hamarosan megkezdődött az új templom építése,
melynek során az elbontott középkori szentély helyén felépült a barokk
székesegyház hajója. A barokkizált tornyok középkori támpilléreit
azonban még egy 1819-es térkép 1768-as dátumozású melléklete ábrázolta.
Ezután is folytattak még építési tevékenységet, az 1770-es években a
főhomlokzaton dolgoztak, 1805–1815 között pedig Rieder Jakab(?) a
tornyokat magasította. Itt kell megjegyeznünk, hogy a korábbi
szakirodalom sokáig tévesen a Szent Jakab templommal azonosította a
Szent Péter templomot. A négykaréjos palotakápolnától a mai püspöki
székesegyházig itt álló épületek építési periódusait Lux Géza, Polgár
Iván, Kralovánszky Alán, Dobrovits Dorottya és jómagam ásatásai, illetve
kutatásai alapján határoztuk meg. Az álló részletek, történeti
városalaprajzok, metszetek, régészetileg feltárt falak alapján
rekonstruálható a templom építéstörténete. Alaprajzi elrendezését az
1601-es német tollrajzon és az 1741 körül készített Werner-féle
metszeten, valamint a régészeti feltárások alapján rekonstruálható falak
vonalvezetéséből ismerhetjük meg. Eszerint a templom gótikus szentélye a
két torony között állott, mint azt Károly János leírásából is
tudjuk.Ezt bizonyítják az 1689-es, 1691-es, 1720-as és 1738-as
városalaprajzok, ahol a Szt. Péter templom szentélye a mellette álló
Szt. Anna kápolna szentélyzáródásával egy vonalban van. Jóval
nyugatabbra helyezkedik el, viszont a Szent Péter templom homlokzata a
székesegyház mai nyugati homlokzatához képest. A két toronytól nyugatra
álló hajót az 1601-es német tollrajz is ábrázolja, méghozzá úgy, hogy az
oromzatán két félköríves záródású ablak fölött egy rózsaablak, egy
kereszt alakú ablak és egy résablak is látható. A hajó északnyugati
sarkában pedig egy kis, szintén félköríves ablakkal egy mellékkápolna
jelenik meg. Az a mellékkápolna, melyet Kralovánszky Alán tárt fel és
ossariumnak tartott. Utolsó középkori átépítése után a 18. század
közepéig úgy őrizte meg alaprajzát a Szent Péter templom, hogy a két ma
is álló, részben középkori tornyától nyugatra esett a templom hajója, az
„ossarium"-ot és négykaréjos kápolnát összekötő észak–déli falszakaszig
és a négykaréjos kápolna észak–déli irányú nyugati falszakaszáig,
melyek az új templom nyugati homlokzati falának alapozását képezték.
Emellé épült a Hensel polgár által alapított gótikus kápolna 1478-ban.
Ehhez a hajóhoz tartoztak a Kralovánszky Alán, illetve az általam
feltárt, a korábbi, négykaréjos templom falait elbontó kősírok (összesen
6 db). Az 1741 körüli ábrázoláson már csak a két torony között álló
gótikus szentély látható, pedig valószínű, hogy a szentélynek is volt
korábbi építési periódusa. A szentély északi oldalán állott az azóta már
nyomaiban is elpusztult, szintén 1478-ban épített sekrestye. A
valószínűsíthetően Géza fejedelem által épített négykaréjos templom
helyére épült keleti toronypáros templom eredetileg minden bizonnyal
egyhajós volt. A két mellékhajóval bővített templomhoz 1478-ban épült a
Hensel kápolna és a sekrestye, ám kőrácsos ablakai alapján az is
bizonyos, hogy a 14. század második felében is volt építkezés a
templomon, talán ekkor alakították ki mellékhajóit. Mindenképpen
egyértelmű azonban az, hogy Kralovánszky Alán véleményével ellentétben a
Szent Péter templom helyett épített püspöki székesegyházat nem a
középkori templom falaira alapozták – a tornyok kivételével.
9. Palotai kapu
A koronázás
Jankovich Miklós 1827-ben emlékezett meg
az akkor már elbontott Palotai kapuról: „Láttam még ezen városnak a 14.
század kezdetén, amint irányozhattam, készült palotai ékes kapuját,
melynek négyszegű széles tornyai (!) közepetén, a magyar királyoknak
képei rendszerént helyeztetve és félig előállván kifaragva valának." A
kifaragott királyszobrok valószínűleg azt szimbolizálták, hogy a
koronázási menet itt haladt a Belvárosból az Ingoványi kapu felé, majd
onnan a Szent Márton templomba.
A kapu
A Palotai kapu 13. 14. század fordulóján
épült belső tornya a mai Liszt F. u. 4., illetve 7. és 9. sz. házak
közötti területen helyezkedett (helyezkedtek) el. Ehhez csatlakozott a
Mátyás király korabeli rondella a külső kaputoronnyal. Az
erődítésrendszerhez tartozott az 1601-1602-ben épített földerőd. Mint az
történeti adatainkból kiolvasható, 1800 körül bontották el
végérvényesen a Palotai kapu erődítésrendszerét. La Vergne kapitány
1689-ben készült felvételi rajzán a barbakán lőrései is látszottak. A
kaput a barbakán déli falában nyitották. Innen hosszú fahíd vezetett az
árok másik oldalán fekvő hídfőhöz, mely köré időközben elkészítették az
azt védő, lépcsőzetesen kialakított földerődöt. La Vergne egyértelműen
négyzetes alaprajzú kaputornyot ábrázol. Ugyanezt fedezhetjük fel az
1691-es városalaprajzon. Mindkét említett városalaprajzon a földerődöt
is árok veszi körül, melyen újabb híd vezet a nyugati külvárosba. De
Prati városalaprajzán is egy torony, a rondella és hídja látható,
azonban a hídfőt védő földerőd már elpusztult. Az 1738-as városalaprajz
ábrázolja legrészletesebben a Palotai kaput. Ennek alapján tudjuk, hogy a
kaputorony két részből állott, délkeleti sarkában megjelenik a
forrásokban szereplő „Wachthaus". A barbakán nyaka kifelé tölcséresen
szélesedett, belsejében földfeltöltés volt és kapuját külön toronnyal
erősítették. A nyakrész déli fala mellől csatornanyílás vezette el a
vizet a várárokba. Liptay János 1797-ben készült városalaprajzának
elnagyolt vonalai arról tanúskodnak, hogy a kapu, legalábbis részben,
már elpusztult. A kaputorony valószínűleg a 13. század második felében –
végén épült. Feltételezhetően Mátyás király 1473-as nagy méretű
építkezéseihez köthetjük azt a barbakánt, mellyel megerősítették. Magát a
kaput jegyzeteiben Miksa császár nevezi meg először. Evlia Cselebi
leírásában talán a barbakánt nevezte „a kilenc nagy iszkenderi bástya"
közül Uláma pasa bástyának. 1601. szeptember 20.-án rést ütöttek az
ágyúk a Palotai kapun, az 1602-es visszafoglalás során pedig egyetlen
janicsár foglalta el. Az 1602-es ostromnapló tanúsága szerint a nyugati
szárazulaton, a Palotai kapu előtt földerődítmény állott. Mivel ennek,
mint láttuk, nyoma sincs az 1601-es ábrázolásokon, joggal állíthatjuk,
hogy a török ostromot megelőző lázas építő tevékenység terméke.
Ugyancsak az ostromnapló említi először a kapu rondelláját és
felvonóhídját. Az ostromnapló megemlékezik egy toronyról, „amelynek
kapuja volt...". Az itt említett magyar katonák csak a Palotai kapu
tornyában lehettek, hiszen a Budai kapu tornya ekkor még nem állott.
1608–1609-ben a kapu müsztahfizai Musztafa dizdár, Hüsszein Kiája és
négy további katona. Evlia Cselebi török krónikás 1664 körül részletes
beszámolót írt a kapuról: „Másik kapuja déli oldalról (?) Battyánvár
felé néz, a palotai síkra nyílik, girbe-görbe útvonalú, négyszeres
vaskapu, melyet leírni nem lehet. A kapuk előtt kétszáz lépés hosszú
fahíd van. ... tizenhárom helyen csigákkal emelhető felvonóhíd." A
Palotai kapu neve 1689 után többször is változott: La Vergne
városalaprajzán „porte de la basse Ville" (Alsóvárosi kapu) néven
szerepel. De Prati városalaprajzán ismét a „Palota Thor" elnevezés
olvasható. Bél Mátyás 1735–42 között járt Fehérváron, ekkor a „Belgrádi
kapu" elnevezést jegyezte fel. Az 1738-as városalaprajzon újra a
„Palotter Thor" elnevezés szerepel, Liptay János 1797-es
városalaprajzán, pedig a „Porta Palotaiensis, seu Rascianica dicta"
felirat utal a kapu nevének újabb változatára. 1727-ben a Palotai kapu
két őre 1-1 forintot kapott. 1739–40-ben a városparancsnok járvány miatt
bezáratta a kaput. Egy telekkönyvi bejegyzés szerint 1776-ban még
állandó őrsége volt: „... neben den Wachthaus bei dem Palotter Thor."
(Az őrházat, mint említettük, az 1738-as városalaprajz ábrázolja.)
Egészen a 19. század második feléig állott a kapu utolsó maradványa, a
fahíd, mely a csatorna fölött erős kőoszlopokra támaszkodva épült. A
Liszt F. u. 1. sz. ház udvarának nyugati részén elhelyezkedő Szt. István
terem nyugati fala Say Ferenc építész véleménye szerint a várfalon
állt. Ez a beépítési vonal ma is a városfal egykori nyomvonalát mutatja,
mely a Palotai kapuig vezetett. A Liszt F. u. 4. területén helyezkedett
el Klössl Lőrinc háza, mely a Palotai kapunál az őrházzal volt határos.
A Liszt F. u. 7. területén 1777-ben említik utoljára a városfalat, a
Piac tér 2. 1815. évi beépítési adata pedig arra utal, hogy a barbakánt
már ekkorra lebontották.
10. Ingoványi kapu
A koronázás
A középkori Ingovány falu közelében levő
Ingoványi kapun, mely a mai Hági étterem közelében állott, vonult a
koronázási menet a Szent Márton templomig.
A kapu
Az Ingoványi-, másnéven Csikvári-,
Battyányi-, Veszprémi(?)-, Cigány-, vagy Batal kapu a nyugati szárazulat
déli részén, az egykori Ingovány falu, majd Ingovány városrész mellett
állott. A szárazulat déli részét védő sövényből, gerendákból és
töltésből emelt három rondellája közül a középső nyugati oldala mellett
nyílt. A kapuhoz fahíd vezetett. Ez a valószínűleg 15–16. században
kialakított védelmi rendszer az olasz alaprajzi vázlat és a francia
metszet tanúsága szerint 1601-ig állt fenn. A védelmi vonal helyére
1601–1602 között ugyancsak földből két olaszbástyát építettek. Ezek
között nyílt az újonnan elkészített kapu. A kapuhoz vezető híd az
ugyancsak ekkor készült kelet–nyugati irányú sánc- és árokrendszeren át
ívelt a déli külváros területén kialakított hídfőig. A kaput és
környékét az 1689-es és 1691-es városalaprajzok még épségben ábrázolják,
1720-ban már lepusztult állapotban látható, az 1738-as városalaprajzon
szinte már nyoma sem mutatható ki. A kaput egy 1547. szeptember 26-án
kelt defter említi elsőként, ekkor Ingováni kapu a neve. 1547 és 1560
között ezzel a névvel további öt alkalommal olvashatjuk. 1602-ben Wathay
verse megemlékezik az Ingovány végén ásott sáncról, ám az 1602-es
ostromnapló adatai már Csikvári (di Chiachuar) kapuról és erődről
tudósítanak. Az ostromnapló azt is megemlíti, hogy előtte egy templom
állott. 1602-ben egy roham kapcsán Batal kapunak nevezi Pecsevi és
Kjátib Cselebi. Az elnevezés az ingovány szó elferdített változata volt
Veress D. Csaba véleménye szerint. Evlia Cselebi 1664 körül már Battyán
kapuként tartja számon, és részletesen leírja: „Két kapuja közül az
egyik délkeletre néz s ez Battyán várához vezet; fából készült kettős
kapu, melynek nagy hídja van." Eszterházy János győri vicegenerális
1688. április 29-én levélben kérte Batthyány Ádámot, hogy a Csikvári
kapunál foglaljon el állást. Tudjuk, hogy a város kapui közül egy
összedőlt, kettő pedig megrongálódott az ostrom során. A kapu azonban
továbbra is állt, valószínűleg kijavították. 1689-ben La Vergne
„Veszprémi kapu"-nak nevezte, valószínűleg tévesen. Az 1691-es alaprajz
„Csikvári út" felirata a kapu közelében ismét a Csikvári kapu elnevezést
sejteti. 1690-ben egy adat Cigány kapunak nevezi, ám 1700. október
12-én ismét Csikvári kapu egy adat szerint. Ugyanez a név szerepel az
1720-as alaprajzon. 1721–22-ben Tatai Varga János a Csikvári kapu
vámszedője. Az 1738-as városalaprajzon a kapu már nem áll, helyette csak
sorompó létezett. A kapu „Csikvári" elnevezése azonban tovább élt,
hiszen 1765-ben és 1784-ben ezen a néven említik.
11. Szent Márton templom
A koronázás
A templomot Fitz Jenő a Szent Márton
templommal azonosította Ursinus Velius leírása alapján megemlítve, hogy
itt történhetett meg a koronázási szertartás során a nagy fontosságú
négy kardvágás. A négy kardvágás a templom tornyából történt, jelképezve
azt, hogy a világ négy tája felöl érkező ellenségtől megvédi az
országot.
A templom
Az 1601-ben készült francia metszet egy
vaskos, négyzetes alaprajzzal, a templom nyugati oldalán álló toronnyal,
félkör alakú apszissal egy templomromot ábrázol a Nova Villa közepén,
azaz körülbelül a mai Széchenyi út–Horvát István utca találkozásánál.
Fitz helyazonosítását Fügedi Erik, Kovács Péter, Tóth Sándor,
Kralovánszky Alán éa jómagam is elfogadtuk, igaz, Kralovánszky később
módosította véleményét. Györffy György, aki, véleményünk szerint
helytelenül, a Nova Villát az öreghegyi szőlők felé képzelte el, éppen
ezért a várostól északra, az Esztergomi- és a Győri út közé helyezi a
Szent Márton imaházat. A Szent Márton templomot 1096-ban említik
először; „in campo Belegrave secus oratorium S. Martini ... tota
planities Belegrave occuparetur ...". Harmadik adatunk a templomról
1602. augusztus 12-én íródott. Ekkor a Csikvári kapu (Ingoványi kapu)
környékén álló templomot löveti a török. A Széchenyi út–Horvát István
utca kereszteződésének környékén, több lelőhelyen előkerült különféle
régészeti leletek igazolják azt, hogy az 1601-es francia metszeten
ábrázolt templom itt állt. 1932-ben a Széchenyi u. 17-ben román stílusú,
sakktábla díszes kőlapot, oltárrészletet, románkori boltívrészletet,
gótikus ajtópárkányt és oszlopocskát szállítottak a SZIKM-be néhány
jellegtelenebb kőfaragvány mellett, összesen hét darabot. A
kőfaragványokat a korábbi felfogás szerint a királyi bazilika
faragványainak vélték. A Széchenyi u. 23. sz. házból egy kocka alakú
homokkő tömböt, melynek egyik lapjára gömbbe illesztett, „IHS INRI
MARIA" felirattal ellátott kettős keresztet faragtak, vittek a SZIKM-be.
A 13. századra keltezett követ is a királyi bazilika kövének
vélték.Ugyancsak faragott köveket találtak 1966-ban a Széchenyi u.
27-ben, a ház bontásakor. Innen Körösi Jenő románkori homokkő
párkánytöredéket (levéldísszel), gótikus mészkőből faragott, pálcatagos
ajtókeretkövet és két jellegtelenebb gótikus kőfaragványt vitt a
SZIKM-be. A Széchenyi u. 34. sz. ház területén, a ház bontásánál, a
Széchenyi u. – Horvát I. u. kereszteződésénél, földmunkák során
középkori temetőrészt bolygattak meg. Egy nyugat–keleti tájolású férfi
csontvázat találtak (40–50 m mélységben az akkori talajszinttől),
továbbá a 36. sz. ház fala melletti gödörben több másodlagos helyen
fekvő emberi csontot figyeltek meg. Az 1963-ban végzett hitelesítő
ásatás során további két egymás mellett fekvő nyugat–keleti tájolású
csontvázat tártak fel. A részben bolygatott sírokban sok koporsószeget
figyeltek meg. Az utcasarkon egy 1971-ben végzett házalapozási
munkánál Kralovánszky Alán a metszetfalban XVII–XIX. századi
szemétanyagot látott. Az előkerült sírok és kőfaragványok alapján
azonosította Fitz Jenő a lelőhelyet a francia metszeten látható és az
írott forrásokban szereplő Szent Márton templommal. Véleménye szerint
valószínű, hogy az előkerült kőfaragványok alapján a 12. század közepén a
pécsi műhely kőfaragói dolgoztak a Szent Márton templom díszítésén.
Fitz egyértelműsítette azt, hogy a lelőhelyen előkerült kőfaragványok
mellett a többi, ehhez a csoporthoz tartozó, másutt előkerült faragott
követ, részben lelőhelyünk közelében, bizonyíthatóan vagy
valószínűsíthetően másodlagosan a városfalba építve találták meg. Mivel
1601-ben sérült meg mind a királyi bazilika, mind pedig a Szent Márton
templom, elképzelhető volna Tóth Sándor véleménye, miszerint az általa
rekonstruált kapu, nagy mérete miatt, a királyi bazilikához tartozott.
Ám amíg az 1601–1602-es építkezések során a Szent Márton templom köveit
már valószínűleg beépítették a városfalakba, Wathay Ferenc az 1602-es
ostromot ábrázoló festményén a bazilika falai még állnak! Azaz
valószínűleg csakis a Szent Márton templom kövei épülhettek be ekkorra
az új olaszrendszerű erődítésekbe. A bazilika területén egyébként sem
került elő egyetlen példány sem azokból a kőtöredékekből, melyekből a
Szent Márton templom helyén 8 darab. Portálunk nagysága alapján, Tóth
Sándor szerint 2,5, illetve 7 m, véleményünk szerint nyugodtan lehetett a
Szent Márton templomé, hiszen ez volt az 1601-es francia metszet
szerint a középkori Fehérvár egyik legnagyobb temploma és éppen ezért ez
a kapuméret sem elképzelhetetlen. Az sem jelenthet áthidalhatatlan
problémát, ha a kaput készítő műhely esetleg a bazilikában is és a Szent
Márton templomban is dolgozott. Tóth Melinda elfogadva Tóth Sándor
érvelését, a királyi bazilika kapujának részleteit látja a kövekben és
azt a pécsi műhely mestereinek tulajdonítja, megjegyezvén, hogy az
apostolok figurái eltérő stílusirányzat jegyében születtek. Ez a
stílusirányzat szerinte a Rhone-völgyéből, Legon vidékéről származik. A
stílusjegyek meghatározásnak elfogadása mellett a leleteket, sírokat
továbbra is a lelőhelyhez tartozónak fogadjuk el, melyet a középkori
Szent Márton templommal azonosítunk. Tesszük ezt annak ismeretében, hogy
nem csupán a város északkeleti részén terült el akkora mező, ahol két
hadsereg egymással szemben állhatott, hanem itt is. Szerintük ezért
lokalizálható csak oda a templom, de ez, mint láttuk nem bizonyítható.
Elég nagy térség lehetett itt, hiszen 1602-ben Távli Mohammed pasa a
budai és a ruméliai sereggel ütött épp itt tábort, a magyarokkal
farkasszemet nézve, majd 1688-ban Batthyány Ádám serege is e helyütt
táborozott.
12. Szent Imre plébániatemplom
A koronázás
A koronázást megelőző éjjelen a Szent Imre kápolnába vezették, amely Szent Imre születési helyén épült.
A templom
A korábbi szakirodalom azt is
megkérdőjelezte, hogy létezett-e egyáltalán Fehérváron két olyan egyházi
objektum, melyet Szent Imre tiszteletére építettek (Királyi bazilika
Szent Imre kápolnája és a Szent Imre templom). A történeti adatok
azonban azt látszanak igazolni, hogy mindkét objektum létezett. Mint
arra Fitz Jenő rámutatott, a hagyomány szerint a királyi palota szerves
részeként felépített Szent Imre kápolnát 1162–72 között alapította
Eufrozina királyné. Fügedi Erik véleménye szerint egyenesen Szent Imre
születési helyét jelölte meg az ekkor felépült templom, így ezt a helyet
jelölhette meg eredetileg Kálmáncsehi emléktáblája, melynek szövegét
Pray György jegyezte fel az utókor számára. Egy 1378-ban keltezett
oklevél alapján bizonyos, hogy különálló templom volt a fehérvári vár
területén: „ecclesia b. Emerici ducis de castro Albensi ...", sőt
1378-ban és 1494-ben egyértelmű, hogy plébániatemplomként működött:
„Fabianus plebanus sancti Emerici ducis Albaregalis." A Szent Imre
templomot (kápolnát) több kutató is a mai ferences templom helyén álló,
az 1720-as De Prati alaprajzon még látható középkori templommal
azonosítja. Véleményüket azonban arra alapozták, hogy a templomot
Eufrozina a királyi vár területén építtette fel s korábban ennek helyét a
ferences templom környékére lokalizálták. Mint azt azonban a korai
királyi vár és palota címszó alatt leírtuk, a vár falai ezt a területet
bizonyosan nem ölelték körül, a Szent Imre templom tehát a mai ferences
templom helyén álló egykori középkori templommal nem azonosítható.
Jelenlegi adataink birtokában csak a mai püspöki székesegyház dombját
körülölelő korai királyi vár területére lokalizálhatjuk a templomot,
esetlegesen a mai Szent Anna kápolna környékére. Tudjuk, hogy 1229-ben
Szent Imre egyháznak Szóláton volt szőlője. Később 1234-ben (ecclesie S.
Henrici) és 1293-ban (ecclesie Emerici) említik oklevelek a templomot, a
fentebb felsorolt adatok mellett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése